لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

انتقاد هاشمی رفسنجانی از حمله «گروه‌های تندرو» به نشست‌های مختلف


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، ضمن انتقاد از حمله گروه‌های «تندرو» به نشست‌های سیاسی و فرهنگی، تلویحاً هدف از این اقدامات را «محدود» و «مسدود کردن» حضور مردم در انتخابات دانست.

در همین حال سخنگوی قوه قضائیه ایران در واکنش به حادثه قرچک توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش این گروه‌ها را به دنبال داشته باشد و «فضا را به هم بریزند» برگزار نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز یکشنبه اول آذر، گفت: «یک عده محدود افراطی با سفرهای استان به استان خویش سعی می‌کنند با به هم زدن مجالس و برنامه‌ها، تابلویی از به هم ریختگی کشور برای دشمنان ترسیم ‌کنند».

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به گفته‌های پیشین رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «حق‌الناس» بودن رأی مردم، افزود: «یکی از مهم‌ترین مسائل برای رعایت این حق‌الناس، این است که کاری نکنیم تا زمینه‌های حضور میلیونی مردم در انتخابات محدود و مسدود شود».

وی تأکید کرد: «هیچ‌کس با هیچ بهانه‌ای داخلی و خارجی نمی‌تواند در مسیر آگاهی مردم سنگ‌اندازی کند و همه باید... از ناهمواری‌ها، دست‌اندازها، تریبون‌های مأیوس‌کننده و تهدیدهای سیاسی نهراسیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین از تفکرات کسانی که به گفته او، «رأی مردم را زینتی می‌دانند» ابراز «تأسف» کرد.

او اضافه کرد: «این تفکر کشور را به پرتگاه می‌برد، وقتی هرج و مرج بر جامعه‌ای حاکم شود، نظامی‌ها مانند مصر به خود حق می‌دهند که انقلاب یک مردم را مصادره کنند و بر سر کار بیایند».

یک روز پیش از گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی، سخنرانی مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم، در اندیمشک با تهدید «تعدادی از افراد لباس شخصی» لغو شده بود.

روز پنجشنبه ۲۸ آبان، نیز عده‌ای از مخالفان اصلاح‌طلبان از جمله حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس، با تجمع در برابر سالن سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، و مرتضی الویری، از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب، تلاش کرده بودند مانع برگزاری این مراسم شوند.

در همین حال آقای نقوی حسینی، روز یکشنبه مدعی شد که در صورت عدم حضور او، تجمع‌کنندگان، سخنرانان اصلاح‌طلب این مراسم را «لت و پار می‌‌کردند و به حساب‌شان می‌رسیدند».

به گزارش خبرگزاری آنا، وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبانِ شرکت‌کننده در این سخنرانی «پشیزی ارزش ندارند» گفت که فرمانداری قرچک «غلط کرده» که برای برگزاری این سخنرانی مجوز داده است.

آقای نقوی حسینی در پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا که «تجمع‌کنندگان چطور این موضوع را فهمیدند که این همایش مجوز ندارد؟» گفته است که «به تو ربطی ندارد».

براساس این گزارش وی به خبرنگار دیگری گفته است که «برو مطالعه کن و چرت و پرت نگو بچه جان».

مسعود مرسلی‌پور، فرماندار قرچک، روز شنبه ضمن دفاع از مجوز صادر شده برای برگزاری همایش اصلاح‌طلبان در این شهرستان اعلام کرده بود که حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین درمجلس، به همراه دیگر افرادی که در برهم زدن این همایش نقش داشته‌اند، به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

با این حال به گزارش وب‌سایت انتخاب، سخنگوی قوه قضائیه ایران در واکنش به حادثه قرچک گفت: «اگر جایی سخنران دعوت می شود که از پیش معلوم است می خواهند فضا را به هم بریزند بهتر است دعوت نکنند و منظور من فقط اتفاق اخیر ورامین نیست».

غلامحسین محسنی اژه‌ای در عین حال گفت که «اگر سخنرانی طبق قانون باشد، کسی حق ندارد تعرض کند».

وی البته در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که «همه باید در جهت آرامش کشور تلاش کنیم و اگر کسی اهل فتنه بوده و بخواهد فتنه‌گری کند نباید به او اجازه بدهیم».

نزدیکان آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه‌گر» نام می‌برند.

درسال‌های گذشته شکایت‌های مربوط به حمله به تجمع‌های قانونی به تشکیل دادگاه منتهی نشده و یا در مواردی چون حمله به علی لاریجانی، رئیس مجلس در ۲۲ بهمن ۹۱، متهمان تبرئه شده‌اند.

در دادگاه حمله به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز روز سه‌شنبه ۱۹ آبان، در حالی پایان یافت که به گفته آقای مطهری، با وجود اعترافات حمله‌کنندگان و نام بردن از «آمران و دستوردهندگان» این حمله، آنان به دادگاه احضار نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG