لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

هاشمی: تصمیم‌گیران در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران بار دیگر در اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس از نهادهای تصمیم‌گیر در انتخابات ایران خواست که در پی «حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر» نباشند و سعی کنند همه گروه‌ها در عرصه انتخابات حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، روز شنبه ۱۰ بهمن، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «عرصه انتخابات آینده می‌تواند موجب افتخار دیگری برای کشور باشد، به شرط اینکه قانون و اخلاق و آداب اسلامی در آن رعایت شود و در پی حذف یک گروه و میدان دادن به گروه دیگر نباشیم».

او تأکید کرد که «تصمیم‌گیران باید سعی کنند، همه در عرصه انتخابات حضور داشته باشند».

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی، برگزاری «انتخاباتی پرشور و با حضور همه سلایق و دلسوزان داخل خانواده انقلاب» موجب «افتخار دیگری برای نظام و عظمت و محبوبیت بیشتر» رهبر جمهوری اسلامی خواهد شد و آینده انقلاب اسلامی را نیز «تضمین خواهد کرد، هر چند قدرت‌های جهانی علیه ایران توطئه کنند».

او «اقتدار نظام» جمهوری اسلامی را در «گرو حفظ وحدت مردم، تصمیم‌گیری‌های عاقلانه و منطقی و افزایش انگیزه‌های مردم برای حضور و حمایت از انقلاب و نظام» دانست.

آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: «نباید مقطعی فکر کرد و باید با درک شرایط زمانی و رشد اطلاعات و آگاهی‌های روزافزون مردم، به نحوی تصمیم گرفت و عمل کرد که مردم همچنان از نظام و انقلاب خویش حمایت کنند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز یکشنبه چهارم بهمن، نیز گفته بود که «فیلتر» بررسی صلاحیت نامزدها نباید «برای بعضی‌ها غیرقابل عبور و برای بعضی‌ها دیگر سهل و آسان باشد».

آقای هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه، نیز رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس را «دستبرد به حق‌الناس» خوانده بود.

او دو روز پس از آن نیز هشدار داده بود که «توجه نکردن به خواست مردم، در دراز مدت عواقب بدی» برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

تأیید صلاحیت تنها «چند نفر» از نامزدهای حزب اعتدال و توسعه

اما در حالی که به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند، اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی و عضو حزب اعتدال و توسعه از احزاب حامی دولت، گفت که از کاندیداهای این حزب «فقط چند نفر در شهرستان‌ها تأیید شده‌اند».

او در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «صدا» اضافه کرد: «ما دلمان می‌خواهد در انتخابات شرکت کنیم... اما نمی‌دانیم از چه کسی باید حمایت کنیم. لذا باید منتظر تجدیدنظرها بمانیم».

با این حال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز شنبه گفت که براساس اطلاعاتی که به او داده شده است، اصلاح‌طلبان «دو و نیم برابر»، و اصولگرایان و مستقل‌ها نیز هر یک «سه برابر» کرسی‌های مجلس، نامزد دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اعلام کرد که در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، «هیچ بحثی» درباره رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مطرح نشده است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، نیز گفت که رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات مجلس «جدی» است و اصلاح‌طلبان «چندین برابر» کرسی‌های مجلس، کاندیدای تأیید صلاحیت شده دارند.

اما در حالی که اصلاح‌طلبان از تأیید صلاحیت تنها پنج کاندیدای این گروه در تهران خبر داده‌اند، غلامعلی حداد عادل سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، خبر داده که از ۱۸۰ نامزد اصولگرا در تهران تنها «یکی دو نفر» تأیید صلاحیت نشده‌اند.

فاضل‌لنکرانی: برخی افراد با وجود سوابق روشن رد صلاحیت شده‌اند

به جز اصلاح‌طلبان، برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده‌اند.

در این زمینه آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی، از روحانیون برجسته در قم نیز گفته است: «برخی افراد با وجود افتخارات و سوابق روشن در نظام، ردصلاحیت شده‌اند که برای این اقدام باید حجت کامل و دقیقی وجود داشته باشد».

او در دیدار با اعضای ستاد انتخابات استان قم اضافه کرده «اینکه حجتی برای نداشتن صلاحیت احراز نشده و بگوییم اصل بر عدم است، درست نیست زیرا باید عدم صلاحیت احراز شود».

محمدجواد فاضل‌لنکرانی فرزند آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعیان است که سال۸۶ درگذشت.

پیشتر نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در تعریف تفاوت رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت»، گفته بود که رد صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که سابقه کیفری دارند اما «احراز» نشدن صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که شورای نگهبان در این مدت قادر به شناسایی سابقه سیاسی و عملکرد آن‌ها نبوده است.

«اعتراض رسمی» حسن خمینی به رد صلاحیتش

به جز رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، رد صلاحیت حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی و برخی از نامزدهای سرشناس دیگر انتخابات خبرگان؛ از جمله محمد موسوی بجنوردی، عضو شورای عالی قضایی با حکم آیت‌الله خمینی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و نماینده دوره سوم مجلس خبرگان، محمود امجد از روحانیون نزدیک به جنبش سبز و رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، خبرساز شده است.

روز شنبه خبرگزاری تسنیم خبر داد که محمدعلی انصاری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، به نمایندگی از حسن خمینی، اعتراض او را به شورای نگهبان ارائه کرده‌ است.

حسن خمینی، روز جمعه ضمن ابراز «تعجب» از رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده بود که بعید است اعتراض به رد صلاحیتش «مسیری جدید را بگشاید» اما «تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست» به عدم «احراز» صلاحیت خود اعتراض خواهد کرد.

وی تاکید کرده بود که برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری بدون شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین حال، محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز نیز گفته است: «اینکه بعضی امتحان نکرده پذیرفته نشده‌ و بعضی پذیرفته شده‌اند یک معماگونه‌ای پیش می‌آورد».

به گزارش وب سایت انتخاب وی اضافه کرد: «اگر راهی وجود دارد برای اینکه علم پیدا کرد که افراد اجتهاد دارند، انجام شود. ولو اینکه امتحان خصوصی بگیرند».

رسانه‌های حامی حسن خمینی پیش از این گزارش‌هایی از تأیید اجتهاد او از سوی تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم از جمله وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علوی گرگانی، علی‌اکبر مسعودی خمینی و علی کریمی جهرمی را منتشر کرده بودند.

با این حال اعضای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که داشتن تأییدیه از مراجع تقلید برای احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به تنهایی کافی نیست.

این در حالی است که برخی از شبکه‌های تلگرامی نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از جمله علیرضا اعرافی و محمد سعیدی، امامان جمعه قم بدون شرکت کردن در آزمون مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شده‌اند.

تأیید صلاحیت این دو امام جمعه در قم در حالی است که شورای نگهبان حاضر نشد صلاحیت کاظم صدیقی، دیگر امام جمعه منصوب رهبر ایران در تهران را تأیید کند.

شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود کسانی که «صلاحیت علمی‌شان» پیش از این از سوی شورای نگهبان تأیید شده است، از جمله اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری، نیازی به شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری ندارند.

XS
SM
MD
LG