لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

برگزاری مراسم یادبود قربانیان هولوکاست و کشتار ارامنه


راهپیمایی «رژه زندگان» در آشویتس
راهپیمایی «رژه زندگان» در آشویتس

هزاران نفر از مردم سراسر جهان، که بسیاری از آنها جوانان اسرائیلی بودند، روز دوشنبه ۲۴ آوریل، چهارم اردیبهشت، در مراسم سالانه یادبود میلیون‌ها قربانی هولوکاست در آشویتس، اردوگاه وقت آلمان نازی، شرکت کردند.

همزمان در ارمنستان نیز مراسم یادبود کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی برگزار شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مراسم یادبود آشویتس با عنوان «رژه زندگان» راهپیمایی سه کیلومتری متأثرکننده‌ای است که از محل اصلی اردوگاه آشویتس تا اردوگاه مرگ بزرگتری به نام بیرکنائو واقع در خاک لهستان برگزار می‌شود.

اردوگاه بیرکناو توسط آلمان نازی اشغال شده بود، و یهودیان و کولی‌های اروپای شرقی یا روماها در آنجا به قتل می‌رسیدند.

بر پایه این گزارش شرکت‌کنندگان در «رژه زندگان» در اطراف دروازه بزرگ اردوگاه کار اجباری آشویتس جمع شده بودند که بر سردر آن جمله معروف «کار شما را آزاد خواهد کرد» درج شده است.

برخی از شرکت‌کنندگان نشان‌های کوچکی به یادبود قربانیان با خود حمل می‌کردند و پس از خروج از روستای اویسویسیم این یادگارها را روی خط آهن قدیمی که مسیر انتقال زندانیان محکوم به مرگ به اردوگاه بیرکناو بود، قرار می‌دادند.

یکی از اهداف این راهپیمایی ایجاد حسن میهن‌پرستی و دفاع از کشور یهودیان در بین اسرائیلی‌های جوانی است که در این مراسم شرکت می‌کنند و بسیاری از شرکت‌کنندگان با خود پرچم‌های اسرائیل را حمل می‌کنند.

اردوگاه کار اجباری آشویتس در ابتدا توسط آلمان نازی برای زندانیان سیاسی لهستانی ساخته شد، اما با تداوم جنگ جهانی دوم، آلمان‌ها مجموعه جدیدی را در بیرکناو شامل اطاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی ساختند.

یهودیانی از سراسر اروپا، و اسرای جنگی اتحاد شوروی، کولی‌ها و شماری دیگر در این تأسیسات به قتل رسیده و سوزانده شدند، و گزارش شده حدود یک میلیون و صد هزار نفر در این اردوگاه قتل‌عام شده‌اند.

همزمان روز دوشنبه نتایج تحقیقات جدیدی در مورد نحوه برخورد کشورهای اروپای شرقی با اموال مصادره شده و به سرقت رفته یهودیان منتشر شد.

در این تحقیقات عملکرد هر یک از دولت‌های سابقاً کمونیستی اروپای شرقی و مرکزی در اجرای قرارداد موسوم به «بیانیه ترزین» بررسی می‌شود که در سال ۲۰۰۹ امضا شد و هدف آن انجام اقدامات مؤثر برای بازگرداندن اموال مسروقه یهودیان ساکن این کشورها به وارثان آنهاست.

کشورهای اروپای غربی به فاصله کوتاهی پس از پایان جنگ جهانی دوم اقدامات لازم برای اجرای عدالت و بازگرداندن اموال مسروقه را شروع کردند، اما برقراری نظام کمونیستی در شرق اروپا این مسئله را در آن کشورها پیچیده‌تر کرد.

حتی در برخی موارد اموالی که در سال‌های اول پس از پایان جنگ جهانی دوم به صاحبان‌شان بازگردانده شد، دوباره توسط این حکومت‌ها مصادر شده است.

مراسم یادبود کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی

روز دوشنبه ۲۴ آوریل همچنین در ارمنستان مراسمی برای یادبود کشتار ارامنه ۱۰۲ سال پیش توسط امپراتوری عثمانی برگزار شد.

در ایروان صدها هزار نفر به سوی یادمان قربانیان «نسل‌کشی ارمنی‌ها» راهپیمایی و با نثار دسته‌های گل به قربانیان این حادثه ادای احترام کردند. ارامنه اهل سایر کشورها نیز در این راهپیمایی که هر سال روز ۲۴ آوریل برگزار می‌شود، شرکت کردند.

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان، در بیانیه‌ای این مراسم را «راهپیمایی ملتی که حیات مجدد خود را بازیافته، توصیف کرد. ملتی تاریخ خود را فراموش نکرده و با اعتماد به نفس به آینده می‌نگرد».

بسیاری از مورخین و چندین کشور جهان کشتار گسترده ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول و اخراج اجباری بیش از ۱.۵ میلیون نفر از آنها توسط نیروهای امپراطوری عثمانی را نسل‌کشی می‌دانند.

اما دولت ترکیه این را نپذیرفته و می‌گوید تعداد ارمنی‌هایی که کشته شدند، بسیار کمتر بود و دلیل آن کشمکش بین اقلیت‌های قومی و مذهبی بوده و نه طرح برنامه‌ریزی شده امپراتوری عثمانی برای نابود کردن مسیحیان.

XS
SM
MD
LG