لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

برگزاری مراسم روز جهانی زن در پایتخت ترکیه


پایتخت ترکیه امسال شاهد چندین تجمع مستقل در بزرگداشت روز جهانی زن بود. از سویی گروه‌های حامی حقوق زنان در ترکیه، جمعه هشتم مارس، در محله کیزیلای آنکارا گرد هم آمدند تا خواسته‌ها و مطالبات خود را بار دیگر اعلام کنند.
این مراسم در حالی برگزار شد که فعالان حقوق زن بر خلاف سال‌های گذشته خواستار آن بودند که مراسم را مستقل از احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار کنند و خود نقش سازمان‌دهنده و برگزارکننده تجمع خود را بر عهده بگیرند. به این ترتیب هزاران تن خیابان زیا گوکالپ در محله کیزیلای آنکارا را برای چند ساعت تصرف کردند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

اما همزمان با این تجمع، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، به همراه شهرداری منطقه چانکایا از حزب جمهوری خلق، تلاش داشتند تا در مرکزی‌ترین قسمت محله کیزیلای مراسم‌هایی رسمی برگزار کنند که هرچند تجمع آنها با پوشش رسانه‌های بزرگ همراه بود اما تعداد حاضران در آن از چند ده نفر فراتر نرفت.
گروه‌های سیاسی چپ‌گرا از جمله حزب کمونیست ترکیه و جنبش انقلاب دائمی، نیز تجمعات خود را در همین روز در آنکارا برگزار کردند، اما تجمع این احزاب هم با شرکت صدها نفر برگزار شد.
این گروه‌ها پیشتر، از ائتلاف با فعالان حقوق زن برای برگزاری مراسم مشترک سر باز زده بودند و فعالان حقوق زن را متهم به بازتولید مناسبات تبعیض‌آمیز کرده بودند.
گزارش این رویداد و تصاویر همراه آن از فرشاد محمدی، روزنامه‌نگار آزاد در ترکیه است.
XS
SM
MD
LG