لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

هزینه برگزاری انتخابات «۱۶۰ میلیارد تومان» برآورد شده است


یک روز پس از آنکه رئیس ستاد انتخابات کشور از مشارکت بیش از یک میلیون نفر در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری خبر داد، قائم مقام وزارت کشور گفته‌است که برای برگزاری انتخابات ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است.

خبرگزاری ایلنا، روز شنبه ۱۶ آبان، به نقل از حسینعلی امیری، سخنگو و قائم مقام وزارت کشور نوشت که هزینه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان تخمین زده شده که بودجه آن از سوی دولت تأمین خواهد شد.

دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری قرار است به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ۹۴ در سراسر ایران برگزار شود، و اگر انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم بکشد، در اردیبهشت ۱۳۹۵ پی گرفته می‌شود.

در برگزاری انتخابات امسال، آن طور که محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی-امنیتی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، روز جمعه گفته بود بیش از یک میلیون نفر در قالب دو حوزه اجرایی و نظارتی مشارکت خواهد داشت.

در این میان قائم مقام وزارت کشور تأکید کرده تا کنون «تعامل خوبی» بین شورای نگهبان و وزارت کشور، دو نهادی که نظارت و اجرای انتخابات را بر عهده دارند، وجود دارد و «اختلاف خاصی بین این دو نهاد نیست».

با این حال یکی از موارد اختلافی این دو نهاد، یعنی چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک در کلان‌شهرها هنوز نهایی نشده چرا که آقای امیری در همین گفت‌وگو به ایلنا گفته است که «هنوز در مورد محل و تعداد استان‌هایی که در آن انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم».

او همچنین در مورد یک موضوع اختلافی دیگر، یعنی استفاده از صندوق‌های شفاف در انتخابات امسال گفته است که نمونه صندوق‌های شفاف به شورای نگهبان ارائه شده و «یکی از آنها مورد تأیید قرار گرفته است».

آقای امیری گفته است که ویژگی صندوق تأیید شده این است که «در عین شفاف بودن برگه رأی در آنها دیده می‌شود، اما رأی افراد قابل خواندن نیست».

در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، پیشتر در ۲۶ مهرماه، قائم مقام وزیر کشور از شورای نگهبان به دلیل «تأیید تجهیزات فنی انتخابات تمام الکترونیک» تشکر کرده بود، اما یک روز پیش از آن سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که این شورا فقط شکل ظاهری صندوق اخذ رأی الکترونیک را تأیید کرده و «برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، نیاز به تغییر قوانین و مقررات دارد و دولت باید در این باره باید به مجلس لایحه بدهد».

نجات‌الله ابراهیمیان همچنین تأکید کرده بود که «به صورت قطع» نمی‌توان گفت که انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کلان‌شهرها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

استفاده از صندوق‌های شفاف اخذ رأی هم از دیگر موارد اختلافی شورای نگهبان و وزارت کشور بود اما نهایتاً در شهریور ماه امسال اعلام شد که صندوق‌های شفاف به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

۱۱ دوره آموزشی برای فرمانداران و بخشداران

اما رئیس ستاد انتخابات کشور روز جمعه، از برگزاری چندین دوره آموزشی در مراکز استان‌ها برای آموزش مسئولان محلی انتخابات خبر داده بود.

آقای مقیمی با اشاره به برگزاری آزمون انتخاباتی ویژه آموزش فرمانداران و شهرداران با حقوق انتخاباتی گفته بود که «اکثر فرمانداران و بخشداران به ۸۰ درصد سؤالات مطرح شده در این آزمون پاسخ درست داده‌اند، و باید ۲۰ درصد باقیمانده تا قبل از برگزاری انتخابات تکمیل شود».

او گفته است که برای تکمیل این آموزش‌ها، «۱۱ دوره آموزشی در ۱۸ مرکز استان» در نظر گرفته شده که تا کنون شش دوره آن برگزار شده و «پنج دوره دیگر تا قبل از انتخابات هفتم اسفند برگزار می‌شود».

آقای مقیمی پیش از این گفته بود که آزمون کتبی قانون انتخابات، ۲۲ مهرماه برای بیش از ۱۴۰۰ فرماندار و بخشدار با هدف تسلط بیشتر آنها بر اجرای این قانون برگزار می‌شود.

به گفته او در حال حاضر ۴۳۰ فرماندار و ۱۰۵۵ بخشدار در کشور فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG