لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

بازیکنان ایران در جام بیستم: مسعود شجاعی


مسعود شجاعی در بازی مقابل کره جنوبی، در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴
مسعود شجاعی در بازی مقابل کره جنوبی، در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴
متولد سال ۱۳۶۳. بازیکنی خوش تکنیک که قبلاً در پست هافبک میانی و هافبک راست بازی می‌کرد اما کارلوس کی‌روش او را در سمت چپ خط میانی به کار می‌گیرد.

الفبای فوتبال را از ۱۵ سالگی و در صنعت نفت آبادان آموخت. سپس به جوانان سایپا پیوست. این چرخه در رده بزرگسالان هم تکرار شد و ابتدا برای صنعت نفت و بعد از آن برای سایپا به میدان رفت و از همین باشگاه چهره شد و پیراهن تیم ملی را پوشید.

اولین بازی ملی او مقابل لائوس در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود. در بهترین فرم دوران فوتبالی‌اش قرار داشت اما در جام جهانی فقط در بازی مقابل آنگولا به عنوان بازیکن تعویضی به میدان فرستاده شد.

شجاعی از معدود بازیکنانی است که دو بار در خاک کره جنوبی دروازه تیم ملی این کشور را باز کرده. او در لیگ امارات آمار جالب ۱۲ گل در ۴۰ بازی را به جا گذاشت. سال ۲۰۰۸ از امارات راهی اسپانیا شد و همچنان در این کشور بازی می‌کند. حتی مصدومیت‌های طولانی یا دوران افت هم باعث نشد مسعود از اسپانیا به لیگ ایران بازگردد.

اولین بازی در لالیگا را مقابل ویارئال انجام داد و پس از آن صد بار دیگر برای اوساسونا به میدان رفت. بعد از جدایی از این تیم هم به یک دسته پایین‌تر رفت تا برای لاس پالماس بازی کند.

این هافبک خلاق، شم گلزنی خوبی هم دارد. اولین گل ملی را در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و در ورزشگاه آزادی وارد دروازه عربستان کرد. تیم ایران با سرمربیگری علی دایی به میدان رفته بود. آن بازی غم‌بار برای هواداران فوتبال ایران، با نتیجه ۲-۱ به سود عربستان خاتمه یافت. در نهایت نیز نه ایران و نه عربستان، موفق به صعود نشدند.

جالب اینکه یکی از پنج گل ملی شجاعی، سال ۲۰۰۹ در شهر سارایه‌وو و دیدار مقابل بوسنی و هرزگوین به ثمر رسیده.

عملکرد شجاعی گاهی با انتقادات برخی از هواداران مواجه می‌شود. انتقاداتی که شاید بخشی از آن به دلیل نداشتن سابقه حضور شجاعی در ترکیب دو تیم پرسپولیس و استقلال باشد. شجاعی در ایران از باشگاهی به تیم ملی رسید که در آن مقطع، غیر از کارگران کارخانه سایپا، هیچ هواداری نداشت.
XS
SM
MD
LG