لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

ایران صادرات گاز خود به ترکیه را افزایش داده است


یک کارگر ایرانی در کنار خط لوله گاز ایران و ترکیه
یک کارگر ایرانی در کنار خط لوله گاز ایران و ترکیه

یک مقام وزارت نفت ایران می‌گوید که حجم صادرات گاز ایران به ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون با ١١ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از ۱.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

ایران در فصول گرم سال گاز کمتری به ترکیه ارسال می‌کند و به جای آن میزان صادرات در فصول سرد را افزایش می‌دهد.

در جمع‌بندی کلی، ایران به طور متوسط باید سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند، اما بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۸.۲ میلیارد متر مکعب گاز به همسایه غربی خود صادر کرده است.

آمارهای رسمی ترکیه نیز حاکی است که واردات گاز این کشور از ایران در سال ۲۰۱۴ با ثبت رکورد ۹ میلیون متر مکعب به اوج رسید، اما دوباره در سال گذشته کاهش یافت.

صادرات سالانه گاز ایران به ترکیه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ همواره افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۰۵ حدود ۴.۲ میلیارد متر مکعب بود.

با این حال، اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، در آخرین گزارش ماهانه خود که در سایت رسمی این نهاد رسمی منتشر شده است، می‌نویسد که واردات گاز از ایران طی ۴ ماه اول ۲۰۱۶ نسبت به دور مشابه سال گذشته با افزایشی ۱۷۰ میلیون متر مکعبی به بالای ۲.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

عبدالرضا ابراهیمیان، سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگو با شانا گفت که طی ۸۶ روز امسال به طور متوسط روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز به کشور ترکیه ارسال شده است.

بر اساس قرارداد، این رقم باید به طور متوسط ۲۷ میلیون متر مکعب در سال باشد، موضوعی که از ابتدای قرارداد صادرات گاز میان ایران و ترکیه تاکنون هرگز محقق نشده است.

شانا در ادامه از قول ابراهیمیان می‌نویسد که حجم برداشت گاز از منابع طی ۸۶ روز ابتدایی امسال با پنج درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به طور متوسط روزانه ۵۵۱ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی در این بازه زمانی، میزان مصرف گاز طبیعی در بخش‌ خانگی، تجاری و صنایع کوچک به‌طور متوسط ۱۹۶ میلیون مترمکعب در روز بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد رشد داشته است.

حجم گاز دریافتی نیروگاهها و صنایع نیز طی این مدت به ترتیب ۱۷۲ میلیون و ۹۸ میلیون متر مکعب در روز بوده است.

حجم گاز نیروگاهی در این مدت افزایش نداشته، اما تحویل گاز به بخش صنعتی حدود چهار درصد رشد داشته است.

XS
SM
MD
LG