لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران؛ «فرصت‌های مهم برای دو کشور»


ایران و ژاپن امیدوارند در شرایط پسا تحریم به اهداف مهم اقتصادی دست یابند
ایران و ژاپن امیدوارند در شرایط پسا تحریم به اهداف مهم اقتصادی دست یابند

وزیر امورخارجه ژاپن در حالی روز دوشنبه وارد تهران می‌شود که کشورهای اروپایی از فردای توافق هسته‌ای وین،‌ هیئت‌های سیاسی – اقتصادی خود را به ایران فرستادند تا در فضای پساتحریم روابط خود را با ایران ترمیم کرده و گسترش دهند.

البته ژاپن نیز یک ماه پس از توافق وین، معاون وزیر اقتصاد خود و نمایندگان ۲۱ شرکت بزرگ این کشور را روز یک‌شنبه ۱۸ مرداد به ایران فرستاد تا از قافله کشورهای اروپایی عقب نماند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:43 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از رسانه های ژاپنی برنامه ریزی برای آینده مناسبات اقتصادی تهران - توکیو و همچنین بررسی آخرین تحولات توافق هسته ای ایران و قدرت‌های خارجی، دو محور عمده سفر «کیشیدا» خواهد بود.

این رسانه‌ها همچنین گفت وگو برای برنامه ریزی مناسبات اقتصادی دو کشور در فضای پساتحریم را از جمله محورهای اصلی این سفر برشمردند که برای طرف ژاپنی اهمیت ویژه ای دارد.

در روابط ایران و ژاپن از بدو تاسیس در سال ۱۳۰۸ خورشیدی تا به امروز، همواره جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه بوده‌است. دایشیرو یاماگیوا، معاون وزیر اقتصاد ژاپن در سفر مردادماه خود به ایران ابراز امیدواری کرد این زمینه‌ها توسعه یافته و زمینه‌های جدید همکاری هم در این روابط تعریف شود.

در همین حال خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از ژاپن تایمز نوشت یکی دیگر از اهداف سفر وزیر امورخارجه ژاپن ایجاد زمینه و فراهم کردن مقدمات برای سفر شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور به ایران است.

ژاپن تایمز می‌نویسد نخست‌وزیر ژاپن احتمالاً تا پایان سال میلادی جاری به ایران سفر می‌کند.

ژاپن پیش از تحریم‌ها علیه ایران، پس از چین، دومین واردکننده بزرگ نفت ایران به شمار می‌رفت و شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفتی ایران از جمله میدان نفتی آزادگان حضور داشتند.

ولی دولت ژاپن برای همراهی با چهارمین دور از تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، از این همکاری‌ها کناره گرفت و تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند.

XS
SM
MD
LG