لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

نشست رهبر و سران قوای ایران در مورد «خطرات فضای مجازی»


رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۲۴ شهریور، خبر داد که «چند روز قبل» جلسه سران سه قوه با حضور رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با «خطرات فضای مجازی» برای جوانان، برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدی گلپایگانی، فضای مجازی را یک «خطر جدی» خواند که به گفته او در خانه‌های مردم «نفوذ و ارتباط خانوادگی را مختل کرده است».

وی اضافه کرد: «به عنوان نمونه در یک خانواده چندنفری وقتی پدر وارد منزل می‌شود می‌بیند که هر کدام از اعضای خانواده در یک اتاق مشغول استفاده از این فضای مجازی هستند».

آقای محمدی گلپایگانی به جزئیات جلسه رهبر جمهوری اسلامی با سران سه قوه اشاره‌ای نکرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۴ شهریور، در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی مأموریت‌هایی چون «سالم‌سازی فضای مجازی»، «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» و «ممانعت از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی» را برای این شورا تعیین کرده است.

در همین حال محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، روز یکشنبه ۲۲ شهریور، خبر داده بود که «برنامه جامع» برای دسترسی به «محتوای سودمند» و جلوگیری از «محتوای مضر» تحت عنوان «طرح فضای مجازی سالم» در این شورا تصویب شده است.

به گفته آقای انتظاری، «طراحی آزمایشی» این طرح رو به اتمام است و تا سه ماه آینده با تشکیل یک کنسرسیوم «قابل ارائه» خواهد بود.

محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و شبکه‌های مجازی در سال‌های گذشته موضوع بحث مقامات دولت حسن روحانی و منصوبین رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

در حالی که نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مانند قوه قضائیه و سپاه پاسداران خواستار «پالایش» فضای مجازی و مسدود شدن برخی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، مقامات دولت با مسدودسازی کامل شبکه‌های مجازی مخالفت کرده و بر اجرای پروژه‌هایی چون فیلترینگ «هوشمند» و محدود شدن تنها بخش‌هایی از این شبکه‌ها تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG