لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

سخنگوی پلیس: در مورد ولنتاین دستورالعمل ویژه نداشتیم اما اصناف توجیه شده‌اند


با وجود بخشنامه اداره اماکن نیروی انتظامی در سال گذشته، سخنگوی این نیرو اعلام کرد که «دستورالعمل ویژه‌ای» برای برخورد با افراد در روز ولنتاین صادر نشده اما پیشتر با اصناف «صحبت شده و همه توجیه شده‌اند».

سعید منتظر المهدی روز دوشنبه ۲۵ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «دستورالعمل ویژه‌ای» برای مأموران پلیس درباره روز ولنتاین صادر نشده است.

او تأکید کرد که کافی‌شاپ‌ها و مراکز تفریحی باید مثل هر روز فعالیت کنند، اما «قطعاً با افرادی که قصد بر هم زدن نظم را داشته باشند، برخورد می‌شود».

سخنگوی نیروی انتظامی گفت که پیشتر هم با اصناف درباره این روز «صحبت شده و همه توجیه شده‌اند».

او تأکید کرد که برگزاری این روز «یک موضوع اجتماعی است که باید در چارچوب اجتماع حل و فصل شود».

آقای منتظرالمهدی همچنین گفت که نیروی انتظامی با فروشندگان شکلات‌های خارجی و قرمز رنگ و عروسک فروشی‌ها «برخورد نکرده است».

او اضافه کرد: «اگر اجناس ارائه شده در مراکز صنفی قاچاق باشد، طبیعتاً پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن برخورد می‌کند ... و ربطی به یک روز خاص ندارد».

سخنان آقای منتظر المهدی در حالی بیان شده که سال گذشته اداره اماکن نیروی انتظامی برگزاری روز ولنتاین در کافی‌شاپ‌ها را ممنوع اعلام کرده و تأکید کرده بود که واحد‌های صنفی اجازه تبلیغ و عرضه علائم و اجناس این جشن را ندارند.

روز ولنتاین که همه ساله در چهاردهم فوریه برگزار می‌شود، بیش از ۱۵ سال است که مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است.

برگزاری آداب این روز که شامل اهدای عروسک، شکلات، کارت یا جعبه‌های تزئنیی به نشانه «عشق» طرفین به یکدیگر است با مخالفت نهاد‌های فرهنگی، نظارتی و انتظامی در ایران مواجه شده است.

این نهاد‌ها و سازمان‌ها همه ساله در آستانه برگزاری روز ولنتاین (تقریباً ۲۵ بهمن ماه در ایران) اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های تهدید‌آمیز مختلفی برای ممانعت از برگزاری آن صادر می‌کنند.

اما با این وجود حتی در شهرهایی مانند قم و مشهد هم این جشن‌های مربوط به این روز از سوی دختران و پسران علاقه‌مند به یکدیگر در کافه‌ها و دیگر اماکن عمومی برگزار می‌شود.

واردات اقلام مربوط به روز ولنتاین نیز از سال ۱۳۹۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ممنوع شده است، اما بر اساس گزارش‌ها در بسیاری از مراکز خرید این اقلام فروخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG