لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

امیدواری ایران به آغاز احداث دو نیروگاه مشترک با روسیه در سال ۹۴


به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، طی هفته‌های آینده و تا پایان سال جاری شمسی، کلنگ دو نیروگاه مشترک ایران و روسیه بر زمین زده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط ‌خوردگی» با رد اخبار منتشر شده از وی مبنی بر اینکه در هفته جاری کلنگ‌زنی دو نیروگاه مشترک ایران و روسیه انجام می‌گیرد، گفت: «این کلنگ‌زنی در طی هفته‌های آینده صورت می‌گیرد و در حال گفت‌وگو با روس‌ها هستیم تا در اولین فرصت ممکن بعد از تعطیلات سال نو میلادی این اتفاق صورت بگیرد».

تأکید این مقام سازمان انرژی اتمی ایران بر زمان آغاز عملیات احداث دو نیروگاه مورد نظر ایران و رد تاریخی که پیش از این در رسانه‌ها قید شده بود در حالی صورت می‌گیرد که ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه سوم دی ماه در واکنش به گزارش‌ها درباره آغاز ساخت دو نیروگاه اتمی در ایران طی هفته آینده، ‌گفت: «ایرانی‌ها احتمالاً اطلاعات را اشتباه ترجمه کرده‌اند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با این حال گفته بود که که روسیه و ایران هم اکنون در حال همکاری بر اساس الحاقیه قرارداد سال ۱۹۹۲ و پروتکل امضا شده در سال ۲۰۱۴ برای ساخت یک نیروگاه در بوشهر هستند که امکان افزایش آن تا چهار واحد نیز در نظر گرفته شده است.

او اما تاریخ مشخصی برای آغاز ساخت این نیروگاه ارائه نکرد.

رسانه‌های بین‌المللی ۲۰ آبان پارسال گزارش داده بودند که علی اکبر صالحی و سرگئی کرینکو، رئیس شرکت دولتی روس‌اتم، قراردادی را برای ساخت دو نیروگاه اتمی جدید توسط روسیه در بوشهر را امضا کرده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آبان پارسال گفته بود: «در مجموع در استان بوشهر پنج نیروگاه اتمی احداث خواهد شد».

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خبری که روز یکشنبه ۶ دی ماه منتشر شد، تأکید کرده است که «معمولاً در دنیا نیروگاه‌ها را به صورت زنجیره‌ای و چندتایی درست می‌کنند».

وی در این زمینه به ترکیه اشاره کرد که ساخت چهار نیروگاه خود را با هم به پیش می‌برد.

آقای کمالوندی گفته است که برای ساخت این دو نیروگاه حدود ۳۰ قرارداد و متمم در طول دو سال گذشته با روس‌ها بسته شده است.

حدود سه هفته پیش مقام‌های بخش هسته‌ای ایران و روسیه در نشستی به بحث درباره چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی هسته‌ای پرداختند.

پس از این نشست، شرکت اتم استروی اکسپورت که‌ شاخه اجرایی شرکت روس اتم محسوب می‌شود به خبرگزاری تاس روسیه گفت مایل به ساخت چند واحد هسته‌ای جدید با طراحی روسی در ایران است.

پیش از این سرگئی کرینکو، رئیس شرکت دولتی روس‌اتم نیز گفته بود احداث واحدهای جدید طی پاییز سال ۲۰۱۵ (سال جاری میلادی) در ایران صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG