لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

درخشش بسکتبال زنان ایران بدون حمایت فدراسیون


نمایندگان بسکتبال زنان ایران در تورنمنت بسکتبال سه نفره که با نظارت فدراسیون جهانی برگزار شده است، حضور پیدا کردند.

این در حالی است که مهلت فدراسیون جهانی برای تثبیت بسکتبال زنان با حجاب اسلامی به پایان رسیده است.

طی این مدت فدراسیون بسکتبال ایران نتوانست حتی یک دیدار تدارکاتی برای جلب نظر فیبا برگزار کند. فیبا انجام مسابقه و ارائه فیلم و مستندات به این ارگان را از شروط تأیید البسه اسلامی عنوان کرده بود.

حالا یک تیم بسکتبال سه نفره از ایران با حضور بازیکنان تیم ملی و با هزینه شخصی در تورنمنتی رسمی شرکت کرده و موفق به کسب پیروزی هم شده است.

دلارام وکیلی، سعیده علی، گلاره کاکاون‌پور، سحر نجفی و آزاده معینی از ستارگان زن بسکتبال ایران هستند که با تیم گاز هم به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیدند. آنها با سرمربیگری فرانک طیاری عازم عشق آباد شدند.

در تورنمنت ترکمنستان و با حضور نماینده فیبا، دلارام وکیلی در مسابقه شوت سه امتیازی که جذاب‌ترین رویداد جنبی بسکتبال است، توانست عنوان نخست را از آن خود کند.

تیم‌های از روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان و دو تیم از کشور میزبان در این مسابقات حضور داشتند.

تیم ایران با وجود عدم برخورداری از تجربه بین‌المللی، توانست قزاقستان را شکست دهد اما مقابل روسیه و قرقیزستان مغلوب شد.

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود نوشته است: «سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه فدراسیون بسکتبال نمی‌تواند بازی تدارکاتی برای بانوان برگزار کند اما خود بانوان با حامی مالی این کار را انجام می‌دهند؟»

بسکتبال زنان ایران سابقه‌ای طولانی در آسیا دارد. پیش از آغاز فعالیت بسیاری از کشورهای این قاره، ایران در دهه پنجاه شمسی دارای لیگ منظم بسکتبال زنان بود.

لیگ در حال حاضر نیز برگزار می‌شود اما برخلاف فوتبال، والیبال، هندبال و حتی کبدی زنان، مناسبات بین‌المللی برای بسکتبال زنان ایران وجود ندارد.

هشت سال قبل آخرین اعزام ملی «برای شرکت در مسابقات رسمی» صورت گرفت و تیم ملی راهی سوریه شد تا با غلبه بر عراق و دو شکست از لبنان و سوریه به عنوان چهارم غرب آسیا برسد.

طی این مدت حتی میزبانی ایران در مسابقات غرب آسیا لغو شده و فدراسیون بسکتبال دلیل این امر را حضور مربیان و داوران مرد در تیم‌های خارجی دانسته.

محمود مشحون که خود دو تابعیتی است و همه ساله به آمریکا سفر می‌کند، اعلام کرد این مسئله با فرهنگ، اعتقاد و ارزش‌های دینی ما تناقض دارد.

فدراسیون جهانی، بازی با شلوار و استفاده از کلاه را غیر قانونی می‌داند. بر این اساس، آخرین حضور ایران در مسابقات آسیایی، سال ۱۳۵۳ بود.

در دولت پیشین هم مرضیه اکبرآبادی معاونت ورزش زنان در وزارت ورزش گفته بود بسکتبال زنان «ورزش اضافی» است.

تعدادی از دختران بسکتبالیست مهاجرت کردند. فتانه هادوی سرمربی تیم ملی بارها تاکید کرده است اگر مسابقه نرویم، بچه‌ها تغییر رشته می‌دهند.

نگاهی به ترکیب تیم ملی بسکتبال زنان ایران نشان می‌دهد که اغلب حتی مسلمان نیستند تا حجاب اسلامی به «اختیار خودشان» باشد.

وانه خچومیان، ادنا عیسائیان، نارینه اردشنیان، وانا موسی خانیان، آیرین آرتونیان از جمله بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران هستند که گرچه مسلمان نیستند، اما به خاطر قوانین جمهوری اسلامی امکان حضور در مسابقات رسمی را ندارند.

XS
SM
MD
LG