لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

واکنش‌ها در ایران به اعلام کودتا در ترکیه؛ «با دقت تحولات را زیر نظر داریم»


ساعاتی پس از اعلام کودتای نظامی در ترکیه، شماری از مقام‌های ایرانی نسبت به آن واکنش نشان دادند و تأکید کردند که تحولات ترکیه را به دقت زیر نظر دارند.

خبرگزاری صدا و سیما، بامداد شنبه ۲۶ تیرماه به نقل از محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نوشت که ایران با دقت تحول ترکیه را دنبال می‌کند.

آقای علوی به این خبرگزاری گفت که «نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حد ضرورت به حال آماده‌باش درآمده‌اند و مرزها در کنترل کامل است».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین گفت که «برای ترکیه آرزوی امنیت و ثبات می‌کنیم».

خبرگزاری صدا و سیما همچنین بامداد شنبه به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت که «به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می دانیم».

آقای شمخانی به این خبرگزاری گفت که «همه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است».

پیشتر ساعتی پیش از اعلام کودتای نظامی در ترکیه، گزارش‌هایی غیررسمی در مورد نشست فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی ایران، به دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور، منتشر شده بود، اما این گزارش‌ها تکذیب شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، دیگر مقام جمهوری اسلامی بود که ساعتی پس از این رویداد در صفحه کاربری‌اش در توئیتر به آن واکنش نشان داد، و نسبت به این تحولات «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد.

آقای ظریف نوشت که «ثبات، دموکراسی و امنیت ترکیه مهم‌ترین اولویت‌ها هستند» و اضافه کرد که [در شرایط کنونی] «همبستگی و تدبیر ضروری است».

بامداد روز شنبه وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیه‌ای که در خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد، از گردشگران ایرانی در ترکیه خواست محل اقامتشان را ترک نکنند.

بر اساس گزارش ایسنا، در این اطلاعیه از شهروندان ایرانی حاضر در ترکیه خواسته شده، از حضور در هرگونه تجمع خودداری کنند و هشدارهای مقامات ذی‌ربط امنیتی جمهوری ترکیه را مد نظر قرار دهند.

این اطلاعیه از ایرانیان ساکن ترکیه نیز خواسته است که در صورت «مواجهه با هر مشکل و بحرانی‌تر شدن اوضاع» با سفارت ایران در آنکارا تماس بگیرند.

در گزارشی دیگر، معاون فرودگاهی فرودگاه امام خمینی تهران نیز از لغو تمامی پروازهای این فرودگاه به مقصد ترکیه خبر داده است.

کورش فتاحی با اعلام این خبر افزوده است که «لغو پروازها به مقصد ترکیه تا ساعت ۱۴:۳۰ روز شنبه ۲۶ تیر، ادامه خواهد داشت و تصمیم‌گیری برای ادامه لغو پروازها، متعاقباً اعلام خواهد شد».

خبرگزاری ایرنا هم گزارش داده است که بر پایه اعلام غیررسمی منابع محلی، سه گذرگاه مرزی بازرگان در شمال، رازی در شهرستان خوی و سرو در شهرستان ارومیه که مرزهای رسمی بین ایران و ترکیه به شمار می‌رود، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

این خبرگزاری یادآور شده که «مرز گوربولاغ ـ بازرگان در شمال آذربایجان غربی به علت کشف یک بمب یک تنی پنجشنبه گذشته، دو روز قبل، برای ساعاتی مسدود شده بود» و بار دیگر در پی تحولات سیاسی اخیر ترکیه مسدود اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG