لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۷

فرمانده منطقه‌ای سپاه: اخبار دقیقی از تلاش عربستان برای ناامنی در مرزهای شرقی داریم


سرتیپ محمد مارانی (چپ)، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق ایران
سرتیپ محمد مارانی (چپ)، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق ایران

فرمانده قرارگاه سپاه پاسداران در جنوب شرق ایران می‌گوید، «اخبار دقیقی» دارد که کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و همچنین کشورهای غربی برای ایجاد «ناامنی» در مرزهای شرقی ایران «تلاش» می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرتیپ محمد مارانی، روز دوشنبه اول شهریور ماه، همچنین اعلام کرد که امسال سه تا چهار گروه به گفته او «فعال ضد انقلاب آن سوی مرزها» از سوی نیروهای جمهوری اسلامی «منهدم» شده‌اند.

فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران در جنوب شرق ایران مبارزه با گروه‌های به گفته او «ضد انقلاب» که قصد دارند «از مرزهای شرقی وارد شده و در عمق کشور ناامنی ایجاد کنند» را از جمله «مهم‌ترین موضوعات» خواند.

این فرمانده سپاه تأکید کرد: «کنترل مرزها... را با هوشیاری انجام می‌دهیم به ویژه اینکه اخبار دقیقی مبنی بر تلاش سرویس‌های عربی به خصوص عربستان و کشورهای غربی برای ایجاد ناامنی در مرزهای شرقی در دست داریم».

پیش از این شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در جنوب شرقی ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده بودند.

در این زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در اواخر تیرماه مدعی شده بود که عربستان سعودی برای «ناامن کردن» مرزهای شرقی ایران «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان زده است».

او همچنین عربستان سعودی را به ایجاد «پایگاه نظامی» در اقلیم کردستان عراق متهم کرده بود.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر بارها صحنه درگیری میان نیروهای نظامی ایران با گروه‌هایی مسلح مخالف جمهوری اسلامی بوده و مقام‌های ایران بارها خواستار برخورد پاکستان با این گروه‌ها شده‌اند. گروه‌هایی که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی «در پاکستان پایگاه دارند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در سفر فروردین ماه خود به پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی دو کشور تأکید کرده بود موافقتنامه امنیتی که قبلاً بین دو کشور امضا شده بود، «باید عملیاتی و اجرایی شود» تا ایران بتواند امنیت مرزهای خود در استان سیستان و بلوچستان را «بهتر» تأمین کند.

در همین حال فرمانده قرارگاه قدس سپاه پاسداران در جنوب شرق کشور گفت که «امسال سه چهار گروه فعال ضد انقلاب آن سوی مرزها را منهدم کردیم».

به گفته آقای مارانی، یکی از این گروه‌ها «گروهی با سر تیمی امان‌الله رئیسی» و از گروه‌های وابسته به گروه «فرقان» بود که قصد داشتند «در شهرهای مرزی» و «در عمق کشور» اقداماتی انجام دهند و «نزدیک به ۱۵۰ کیلوگرم مواد منفجره به همراه داشتند».

این مقام نظامی اعلام کرد که اواخر ماه رمضان با همکاری نیروهای انتظامی چهار نفر از اعضای این گروه کشته شده و امان‌الله رئیسی به همراه ۹ نفره دیگر دستگیر شدند.

آقای مارانی اما جزئیات بیشتری درباره دیگر گروه‌هایی که به گفته او «منهدم» شده‌اند، نداده است.

وزارت اطلاعات ایران پیش از این در اردیبهشت ۹۴ اعلام کرده بود که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه «انصار الفرقان»، و دو نفر از همراهانش در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، گروه «انصار الفرقان» از اتحاد دو گروه «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمده است. گروه «انصار ایران» یکی از شاخه‌های جدا شده از گروه «جندالله» پس از اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر این گروه، است.

در سال‌های گذشته نیز مقام‌های جمهوری اسلامی تلویحاً از کشته شدن افراد مسلح مخالف جمهوری اسلامی در پاکستان و از سوی نیروهای امنیتی ایران خبر داده بودند.

از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیمه آذرماه ۹۳ گفته بود که عوامل گروه جیش‌العدل خارج از کشور «هدف تیر غیب» قرار گرفته و کشته شده‌اند.

در فروردین ۹۴ نیز وزارت اطلاعات اعلام کرد که سعید ترکمان زهی، معروف به «ملا معاذ»، سخنگوی گروه جیش‌العدل، پس از به عهده گرفتن مسئولیت قتل ۸ مرزبان ایرانی توسط این گروه، «در حوالی منزلش در کراچی پاکستان» کشته شده است.

XS
SM
MD
LG