لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

رئیس‌جمهور اسبق اسرائیل، پیش از موعد از زندان آزاد می‌شود


سازمان زندان‌های اسرائیل یکشنبه ۲۸ آذر اعلام کرد، موشه کاتساو رئیس‌جمهور ایرانی‌تبار پیشین این کشور، پس از گذران بیش از پنج سال در زندان، آزاد می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، با تصمیم شورای عفو وابسته به سازمان زندان‌های اسرائیل، حدود یک سال و نیم از دوران هفت ساله حبس آقای کاتساو مشمول بخشودگی شده است.

این شورا در بیانیه‌ای گفته است که آقای کاتساو در هفته‌های گذشته رنج وارده به خود را برای شورا تشریح کرده و همچنین گفته است که «رنج» وارده به زنان شاکی علیه خود را «درک» می‌کند.

آقای کاتساو هشتمین رئیس‌جمهور اسرائیل بود که در آستانه اتمام دوره هفت ساله ریاست جمهوری‌اش در تابستان ۲۰۰۷ با اتهام آزار جنسی مربوط به سال‌های قبل از ریاست جمهوری روبه‌رو شد.

آقای کاتساو که تا امروز با قاطعیت اتهام وارده را رد می‌کند و معتقد است به او «ظلم» شده، در یک محاکمه طولانی در سال ۲۰۱۱ به هفت سال حبس محکوم شد.

طبق مقررات زندان‌های اسرائیل، یک سوم از حبس یک زندانی در صورت داشتن «رفتار خوب» می‌تواند مورد بخشودگی قرار گیرد.

اما هر بار که آقای کاتساو توسط تیم وکلای خود درخواست عفو برای دوران باقیمانده را مطرح کرد، نهادهای متعدد مدافع زنان و رسانه‌های اسرائیل به شدت با این امر مخالفت و تظاهرات کرده و فضاسازی ایجاد شده مانع از آزادی او می‌شد.

این مخالفان می‌گویند آقای کاتساو یک «متجاوز جنسی» است که از اقداماتش ابراز «پشیمانی» نکرده است.

با این حال طبق قوانین اسرائیل، ابراز «پشیمانی» شرط آزادی یک زندانی نیست.

از سوی دیگر شورای عفو سازمان زندان‌ها شش ماه قبل با رد درخواست آزادی آقای کاتساو خواهان آن شده بود که او با روانشناسان همکاری کند تا مفهوم اتهام وارده به خود را «درک» کند.

با وجود بیانیه سازمان زندان‌های اسرائیل برای آزادی آقای کاتساو، او تا پایان سال ۲۰۱۸ از سفر به خارج و همچنین گفت‌وگو با رسانه‌ها منع شده است. محدودیت گفت‌وگو با رسانه‌ها شامل خانواده و بستگان آقای کاتساو هم خواهد شد.

با این حال رادیو اسرائیل می‌گوید، آقای کاتساو باید یک هفته دیگر هم در زندان «کتسیعوت» بماند تا اگر دادستانی اسرائیل خواست مانع از اجرای حکم آزادی شود، فرصت تصمیم‌گیری داشته باشد.

از سوی دیگر، صیون امیر یکی از وکلای آقای کاتساو به رادیو اسرائیل گفته است که طبق متن حکم آزادی، ظاهراً دادستانی از درخواست تجدیدنظر برای جلوگیری از آزادی آقای کاتساو خودداری می‌کند. گرچه دادستانی هنوز در این زمینه بیانیه رسمی نداده است.

وکلای آقای کاتساو در سال‌های گذشته گفته بودند وضع روحی او چنان وخیم شد که احتمال خودکشی‌اش در زندان مطرح بوده است.

او اولین شخصیت ایرانی‌تبار است که در کشوری خارج از ایران به مقام ریاست جمهوری رسیده است.

آقای کاتساو که در سن ۹ سالگی با خانواده بسیار فقیر یهودی خود به اسرائیل مهاجرت کرد، با کار اجتماعی در دوران دانشجویی در شهرک فقیرنشین کریات ملاخی در جنوب اسرائیل مشهور شد و به شهرداری این شهر و سپس به نمایندگی پارلمان رسید.

او قبل از رسیدن به مقام ریاست جمهوری اسرائیل، سال‌ها عهده‌دار وزارتخانه‌های مختلفی در این کشور بود.

آقای کاتساو که زاده شهر یزد و همشهری آقای محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران بود، در دوران ریاست جمهوری‌اش برای کاهش تنش در مناسبات اسرائیل و ایران تلاش کرد و از ارسال برخی پیام‌ها برای مقامات ایران خبر داده بود.

گوهر مادر سالخورده یزدی آقای کاتساو که هنوز پسر خود را به نام ایرانی‌اش ماشاءالله خطاب کرده و با فارسی با او سخن می‌گوید، و همچنین همسر و فرزندان آقای کاتساو سال‌ها چشم انتظار آزادی او هستند.

زندگی بستگان، فرزندان و آشنایان آقای کاتساو تحت تأثیر شدید زندانی شدن این شخصیت بلندپایه سیاسی و اجتماعی بوده و برخی از آنها به خاطر جنجال رسانه‌ای که علیه این خانواده شده، شغل و اموال خود را از دست داده‌اند.

ایرانیان اسرائیل در سال‌های زندانی شدن آقای کاتساو در سکوت، جنجال عظیم در رسانه‌های اسرائیل را علیه این شخصیت بارز جامعه خود نگاه می‌کردند و کمتر کسی از آنها جرات ابراز حمایت علنی از او را داشت.

XS
SM
MD
LG