لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

فرمانده کل سپاه: دامنه تأمین امنیت از مرزها خارج شده و حلب خط مقدم انقلاب است


فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، حلب سوریه را «خط مقدم انقلاب اسلامی» خواند و تأکید کرد که «دامنه تأمین امنیت» کشور از مرزهای ایران «خارج شده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری روز شنبه چهارم دی، در سخنانی تامین امنیت را «بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی» خواند و افزود که «امروز دامنه این امنیت از مرزهای ایران نیز خارج شده است».

آقای جعفری «صدور انقلاب اسلامی» و «بیداری اسلامی در منطقه و جهان» را از جمله دیگر «دستاوردهای انقلاب اسلامی» دانست.

او «جبهه نبرد» در حلب سوریه را «خط مقدم انقلاب اسلامی» خواند و گفت که در این شهر «بزرگترین شکست» به «دشمنان و در رأس آنها امریکا و اسرائیل، تحمیل شد».

فرمانده سپاه پاسداران، پیش از این بارها از «تحقق تمدن اسلامی» و «تشکیل جامعه جهانی اسلامی» سخن گفته است.

او روز ۱۴ اردیبهشت۹۴ با ذکر این که «در حال حرکت به سوی یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم»، وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفته بود که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها در کشورهایی مانند سوریه، یمن و بحرین، برخی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر شعار «صدور انقلاب» را که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی رایج بود، مطرح کرده‌اند.

مقام‌های دولتی و نظامی جمهوری اسلامی درعین حال پیش از این بارها یکی از دلایل حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق را «دفاع از امنیت ایران» اعلام کرده‌اند.

از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در مصاحبه با تلویزیون المیادین لبنان مدعی شده بود «اگر ایران در سوریه و عراق با تروریست ها مقابله نمی‌کرد، باید در استان‌های غرب کشور با آنها مبارزه می‌کرد».

شهر حلب در شرایطی به طور کامل در کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت که مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر حکومت اسد، روسیه و ایران را مسئول کشتار غیرنظامیان خوانده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما این گزارش‌ها را ناشی از به گفته آنان «شکست» متحدان عربستان سعودی در سوریه می‌دانند.

«تماس عربستان و اسرائیل برای ناامن کردن ایران»

فرمانده سپاه پاسداران ایران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروز برخی تماس‌ها بین کسانی که هیچکس فکرش را نمی‌کند مثل عربستان و اسرائیل برقرار می‌شود تا در ایران ایجاد ناامنی کنند».

پیش از این نیز شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شرق و غرب ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌ بودند.

در همین زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، این کشور را به ایجاد «پایگاه‌های نظامی» در اقلیم کردستان عراق و بلوچستان پاکستان، متهم کرده است.

جمهوری اسلامی همچنین در ماه‌های گذشته، احزاب کرد مخالف خود را متهم کرده بود که در راستای تامین اهداف عربستان سعودی فعالیت‌های مسلحانه‌ای را سازمان داده‌اند. ادعایی که از سوی این احزاب رد شده است.

مقام‌های عربستان سعودی پیش از این برخی از ادعاهای مقام‌های ایرانی درباره تلاش این کشور برای «ایجاد ناامنی» ایران را رد کرده‌اند، و در مقابل ایران را به دخالت در امور دیگر کشورهای منظقه متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG