لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

فرمانده‌کل سپاه: دشمنی آمریکا با ایران زیادتر هم شده است


فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه دهم شهریور، در یک نشست خبری گفت که آمریکا «هنوز هم شیطان بزرگ است» و « دشمنی» این کشور با جمهوری اسلامی «نه تنها کم نشده بلکه زیادتر هم شده است».

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی جعفری تأکید کرد که آمریکا «امروز می‌‌خواهد با روش و ابزار جدید وارد شود».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جعفری گفت که پس از توافق اتمی وین این «نگرانی» وجود دارد که کسانی فکر کنند دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی «تمام شده و یا کاهش پیدا کرده است».

وی تأکید کرد که «دشمن به تهدیدات نرم سیاسی و اقتصادی روی آورده و پاسخ این نوع تهدیدات بعد از توافق اتخاذ مواضع انقلابی با صراحت بیشتر توسط مسئولین نظام جمهوری اسلامی است».

کمتر از یک هفته پیش نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت گفته بود که «دشمنی» آمریکا با جمهوری اسلامی کم نشده و آمریکایی‌ها «درصدد نفوذ و رخنه» در ایران هستند.

آقای خامنه‌ای روز شنبه ۲۷ تیر، نیز تأکید کرده بود که توافق اتمی سیاست ایران در مقابل آمریکا را «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد داد و قرار نیست دو کشور درباره مسائل «گوناگون جهانی»، مذاکره «دوجانبه» و «منطقه‌‌ای» داشته باشند.

در همین حال محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز سه‌شنبه گفت: «باید به آمریکا بگویم که خوابی که دیده‌اید تا مجدداً ایران بازار مصرف و منبع درآمد شما باشد را به گور خواهید برد».

وی اضافه کرد: «اگر مذاکره‌‌ای در مسئله هسته‌ای با آنها انجام شده ربطی به روابط دوجانبه ندارد و به راحتی نمی‌‌توان روابط را برقرار کرد».

حمایت از «جبهه مقاومت اسلامی»

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که این نهاد از به گفته او «جبهه مقاومت اسلامی» در مقابله با «جنگ‌های نیابتی» حمایت خواهد کرد و «این برنامه تا شکست نهایی دشمن ادامه دارد».

او از سوریه به عنوان «خط مقدم جبهه مقاومت» نام برد و افزود که « حمایت همه‌ جانبه از مقاومت در سوریه وظیفه انقلابی و اسلامی ماست».

این سخنان در حالی است که علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یکشنبه ۲۵ مرداد گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین «توان بیشتری» برای پشتیبانی از «دوستان خود در منطقه» خواهد داشت و «محور مقاومت» در منطقه تقویت خواهد شد.

او بار دیگر در هشتم شهریور امسال تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «تا آخر» از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند.

ایران از گروه‌های حزب الله و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

پیش از این نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۷ تیر، با نام بردن از سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق گفته بود که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی درحالی بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در اوائل مرداد ابراز نگرانی کرده بود که پول‌های آزاد شده ایران از توافق اتمی وین، از هم اکنون موجب «جشن گرفتن بشار اسد و حسن نصرالله شده ‌است».

در همین حال عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، پیش از این به جمهوری اسلامی توصیه کرده بود که سود اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای را صرف ملت خود کند و نه به گفته او «ماجراجویی در منطقه».

XS
SM
MD
LG