لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۸

فرمانده کل سپاه:‌ خطر اثرگذاری دشمن بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود


فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به موضوعاتی چون «یک‌پارچه شدن فشارها» علیه جمهوری اسلامی و «نزدیک‌تر شدن دشمن»، گفته است که «خطر اثرگذاری توطئه‌های چندین ساله دشمن در برابر انقلاب اسلامی، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی جعفری، روز شنبه ۲۷ شهریور، در بیست و دومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان ستاد کل سپاه پاسداران تأکید کرد که از نظر رهبر جمهوری اسلامی، «ایستادگی و مقاومت و عدم‌تبعیت از دشمن مفهوم جهاد کبیر» محسوب می‌شود.

به گفته آقای جعفری، «کامل، یک‌‌پارچه و جامع شدن فشارها و توطئه‌های دشمنان در ابعاد و حوزه‌های مختلف»، «نزدیک‌تر شدن دشمن» به ایران بیش از هر زمان دیگر و «امکان ایجاد تزلزل در عزم و اراده و ایستادگی برابر دشمن» از جمله مواردی است که موجب طرح موضوع «جهاد کبیر» از سوی رهبر جمهوری اسلامی شده است.

سخنان آقای جعفری درحالی بیان شده که او در ۱۳ اسفند سال گذشته گفته بود که خطر اصلی پیش روی انقلاب اسلامی «عوامل داخلی دشمن» است که در داخل کشور اقداماتی را علیه انقلاب انجام می‌دهند.

او در آن زمان یادآور شده بود که «دشمن به تهدیدات نرم سیاسی و اقتصادی روی آورده و پاسخ این نوع تهدیدات بعد از توافق [هسته‌ای]، اتخاذ مواضع انقلابی با صراحت بیشتر توسط مسئولین نظام جمهوری اسلامی است».

اکنون اما فرمانده سپاه پاسداران جزئیات بیشتری درباره به گفته او «نزدیک‌تر شدن دشمن» و «یک‌پارچه و جامع شدن فشارها» علیه جمهوری اسلامی بیان نکرده است.

پس از حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان و عراق مقامات جمهوری اسلامی از «نزدیک شدن دشمن» به مرزهای ایران سخن گفته‌اند.

در همین حال سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه از جمله در سوریه و یمن و بحرین، تنش‌ها میان ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی را افزایش داده است.

به باور برخی کارشناسان،‌ رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی مصادیق مختلفی از جمله اتخاذ سیاست‌های متفاوت در بازار نفت را در برگرفته و همچنین در جریان درگیری‌های یمن و سوریه، به جنگ نیابتی دو کشور بدل شده‌ است.

پس از حضور ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست هواداران سازمان مجاهدین خلق در پاریس شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در جنوب شرقی ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌اند.

در همین حال رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در نشست فرماندهان سپاه پاسداران از آمریکا، بریتانیا و به گفته او «دست‌نشاندگان منطقه‌ای» مانند عربستان سعودی به عنوان «دشمنان»انقلاب اسلامی نام برد.

محمدحسین باقری اضافه کرد: «دشمن گاهی اهداف خود را از طریق برخی که در ظاهر خود را در جبهه دوست معرفی می‌کنند دنبال می‌کند که برخورداری از بصیرت انقلابی و ارزیابی با شاخص‌های انقلابی راهکار شناخت دشمن است».

آقای باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دشمن امروز سعی دارد در باور و ذهن مسئولان و مدیران ما نفوذ کند؛ در صورتی که بتواند در اذهان نخبگان تزلزل ایجاد کرده و رویکرد انقلابی آنها را دچار مخاطره کند توانسته است اهداف خود را محقق کند».

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز در سخنان مشابهی در این نشست گفت که «در بعد فرهنگی دشمن در صدد محو هویت اسلام در جایگزین کردن هویت جهانی شدن است».

پس از توافق اتمی وین رهبر جمهوری اسلامی بارها درباره تلاش آمریکا برای به گفته او «نفوذ سیاسی و فرهنگی» و همچنین «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری» ایران هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG