لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

هشدار فرانسه و آمریکا؛ تهران ممکن است با تحریم جدید روبه‌رو شود


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست)، در کنار همتای فرانسوی خود پس از نشست پاریس
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست)، در کنار همتای فرانسوی خود پس از نشست پاریس

در تازه‌ترین واکنش به آزمایش اخیر موشکی ایران، وزیر خارجه آمریکا این موضوع را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل خوانده و وزیر خارجه فرانسه، هم به تهران هشدار داده که ممکن است به این دلیل با تحریم‌های تازه‌ای از سوی اتحادیه اروپا روبه‌رو شود.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه جدید فرانسه روز یکشنبه ۲۳ اسفند، در پاریس میزبان وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بود و پس از این دیدار یادآور شد که «اگر لازم باشد، تحریم‌ها برقرار می‌شوند».

خبرگزاری فرانسه و آلمان در گزارشی در این زمینه، به نقل از جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز نوشتند که اقدام ایران، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، جان کری پس از دیدار با همتایان اروپایی خود، تأکید کرده است که «آزمایش موشکی ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت به حساب می‌آید، چرا که برد آن بیش از میزانی است که اجازه داده شده است». به گفته وزیر خارجه آمریکا، برد موشک‌های جدید، می‌تواند «تهدیدی بالقوه برای کشورهای منطقه و ورای آن» باشد.

آقای کری افزوده است که «با احترام به ایران، ما روشن کرده‌ایم که نگرانی‌های موشکی به عنوان بخشی از فعالیت‌های قابل تحریم، باقی می‌مانند، و اگر نقض [قطعنامه‌ها] خواست ایران باشد، آنها پذیرای تحریم‌های اضافی خواهند شد، همان‌طور که ماه گذشته و به عنوان پیامد آزمایش‌‌های پیشین [موشکی] اعمال کردیم».

آمریکا خواهان بررسی آزمایش اخیر موشکی ایران در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، و در این مورد سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که واشینگتن این موضوع را در نشست مشورتی شورای امنیت مطرح خواهد کرد و از دیگر کشور‌ها خواهد خواست که برای مقابله با برنامه موشکی ایران همکاری کنند.

خانم پاور روز جمعه همچنین یادآور شده که این آزمایش‌های موشکی، مؤید این واقعیت است که ما باید با متحدان خود در جامعه بین‌المللی، برای کُند کردن و تضعیف برنامه موشکی ایران همکاری کنیم.

سپاه پاسداران هفته گذشته اعلام کرد در رزمایش «اقتدار ولایت» دو موشک دوربرد با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را مورد آزمایش قرار داده است، و در واکنش آمریکا، فرانسه و دیگر کشور‌ها اعلام کرده‌اند که آزمایش موشک‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

علاوه بر این، نماینده آمریکا در سازمان ملل بر این باور است که آزمایش‌های موشکی ایران «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده» است.

آزمایش اخیر موشکی ایران واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج آمریکا بر انگیخته است، و نخست‌وزیر اسرائیل نیز این هفته در آغاز نشست هفتگی کابینه خود، آزمایش موشکی اخیر را «نقض توافق برجام» خواند و خواستار «تنبیه» ایران در این ارتباط شد.

در ایران اما سخنگوی وزارت خارجه گفته است که رزمایش اخیر سپاه پاسداران و موشک‌های آزمایش شده در آن، در تعارض با توافق اتمی و «حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» نیست، چرا که موشک‌های پرتاب‌شده «برای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند».

حسن جابری انصاری نتیجه گرفته که برنامه موشکی ایران «هیچ مغایرتی با موارد تعریف‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد، و ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، در حمایت از توافق هسته‌ای اتمی وین صادر شد، و در آن از جمله از تهران خواسته شده که طی هشت سال تحریم موشکی، «از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

در عین حال خبرگزاری رویترز آزمایش‌های موشکی اخیر سپاه پاسداران را نشانگر تشدید اختلافات بین تندرو‌ها و دولت حسن روحانی بر سر عادی‌سازی روابط با جامعه بین‌المللی، ارزیابی کرده است.

XS
SM
MD
LG