لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

ایران خواستار مسئولیت‌پذیری مقام‌های سعودی در قبال حادثه منا شد


در واکنش به حادثه کشته‌شدن شماری از حجاج در مراسم «رمی جمرات» در صحرای منای عربستان، رهبر جمهوری اسلامی، و دولت ایران با اعلام سه روز عزای عمومی، خواستار برخورد مسئولانه مقام‌های عربستان در قبال این حادثه شدند.

در پیام که شامگاه پنج‌شنبه دوم مهر ماه، توسط پایگاه‌های اطلاع‌رسانی رهبر ایران منتشر شده و در خبرگزاری‌های داخلی بازتاب داشته، آیت‌الله خامنه‌ای «مدیریت غلط و اقدامات ناشایست» را عامل این اتفاق دانسته و از دولت عربستان سعودی خواسته است که «مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند».

رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر هم در پیام خود به مناسب شروع مراسم حج امسال، با اشاره به حادثه دیگری که به تازگی در مسجدالجرام روی داده بود، و تأکید بر «مسئولیت سنگین» عربستان در تأمین امنیت زائران، گفته بود که «عمل به این تعهد و ادای این مسئولیت، خواسته قطعی ماست».

روز پنجشنبه، دوم مهرماه، در جریان برگزاری مراسم رمی جمرات در منا که میلیون‌ها زائر در آن شرکت کردند، صد‌ها تن به دلیل ازدحام جمعیت، زیر دست و پا ماندند و کشته و زخمی شدند.

سازمان دفاع مدنی عربستان سعودی، آخرین آمار قربانیان مراسم «رمی جمرات» در منا را تا بعد از ظهر روز پنجشنبه، بیش از ۷۰۰ تن کشته و ۸۶۳ نفر زخمی اعلام کرد و اعلام شد که بیشتر این قربانیان، افراد مسن هستند.

در عین حال در تازه‌ترین گزارش در ارتباط با حادثه مرگبار رمی جمرات در عربستان، تعداد کشته‌شدگان ایرانی این حادثه ۱۳۱ نفر، و تعداد مجروحان ۶۰ نفر اعلام شده است.

واکنش دولت

در حالی که به دلیل سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به نیویورک هنوز گزارشی از واکنش مستقیم او به این حادثه منتشر نشده، دولت جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای با تأکید بر سه روز عزای عمومی در کشور، عربستان را مسئول امنیت و حفاظت از جان زائران دانست.

حسن روحانی ساعاتی پیش از این حادثه با هدف شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرده بود.

در اطلاعیه دولت جمهوری اسلامی، وزارت بهداشت، و جمعیت هلال احمر ایران مأمور «پیگیری امور درمانی کلیه مجروحان تا سلامتی کامل» شده‌اند.

در این اطلاعیه تأکید شده که رسیدگی به وضعیت درمانی مجروحان «با جدیت کامل و در اسرع وقت» صورت گیرد.

دولت ایران همچنین تأکید کرده که عربستان سعودی را «مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج» می‌داند و عواقب هرگونه «اهمال و بی‌توجهی به این امر» را متوجه دولت عربستان دانسته است.

اسحاق جهانگیری، ​معاون اول رئیس‌جمهور ایران، نیز ساعتی پس از این حادثه خواستار تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه «برای تسریع در انجام هماهنگی‌های لازم و امدادرسانی مؤثرتر» شد.

به گزارش ایرنا، آقای جهانگیری، پس از اطلاع از حادثه روز پنجشنبه، در تماس با مقام‌های ایرانی مستقر در عربستان سعودی، دستور لازم برای به‌کارگیری تمامی امکانات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان ایرانی را صادر کرد.

وزارت امور خارجه ایران، نیز بعد از ظهر پنجشنبه، با احضار کاردار سفارت عربستان در تهران، مراتب اعتراض ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، مقام‌های عربستان سعودی را مسئول این حادثه دانست و گفت: «بی‌تدبیری مقام‌های این کشور غیرقابل اغماض است».

حسین امیرعبدالهیان همچنین تأکید کرد که مقام‌های سعودی باید فوراً اقدامات مؤثری برای مدیریت بحران موجود و تأمین امنیت کامل زوار به عمل آورند.

XS
SM
MD
LG