لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

رهبر ایران: تمدن اسلامی به معنی تأثیرگذاری فکری بر ملت‌هاست


رهبر جمهوری اسلامی خواستار «تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی» برای دستیابی به «تمدن اسلامی» شد و تأکید کرد که «تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست، بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملت‌ها از اسلام است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز دوشنبه ششم اردیبهشت، هدف انقلاب اسلامی را «تحقق تمدن اسلامی» و «تولید الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی» را «لازمه تحقق تمدن اسلامی» دانست.

آقای خامنه‌ای «شکل‌گیری انقلاب اسلامی»، «تشکیل نظام اسلامی»، «تشکیل دولت اسلامی»، «تشکیل جامعه اسلامی» و «تحقق تمدن اسلامی» را مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی دانست.

به گفته آقای خامنه‌ای، جمهوری اسلامی اکنون در مرحله «تشکیل دولت اسلامی»، یعنی مرحله سوم، است و تا وقتی «این مرحله به طور کامل محقق نشده، نوبت به تشکیل جامعه اسلامی نمی‌رسد و ... سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواستار آن شد که الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی، به گفتمانی «حاکم بر ذهن‌ها و دل‌های جوانان» یعنی نسل آینده مدیران کشور تبدیل شود.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها بر تهیه «الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی» تأکید کرده است. در این زمینه از سال ۹۰ مرکزی با عنوان «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با حکم آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل شده و این مرکز تاکنون چهار کنفرانس در این باره برگزار کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در سخنان روز دوشنبه خود گفت که الگوهای رایج توسعه غربی «از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه اومانیسم و اصول غیرالهی هستند».

آقای خامنه‌ای تأکید کرد که الگوهای رایج توسعه غربی «نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که در خصوص ارزش‌هایی نظیر آزادی و عدالت داده بودند، محقق کنند».

وی مدعی شد که کشورهای دنبال‌کننده الگوهای رایج توسعه «وضعیت نامناسبی» دارند و شاخص‌هایی نظیر «بدهی‌های کلان مالی دولت‌ها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید» این کشورها نشانه «ناکارآمدی الگوهای رایج »غربی است.

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، و برخی دیگر از مقام‌های ایرانی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بارها بر استفاده از «تجربه و علم دنیا» برای توسعه کشور تأکید کرده‌اند.

در مقابل برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی را متهم می‌کنند که در تدوین برنامه‌های توسعه الگوهای پیشرفت غربی را پیاده کرده اند.

تاکید دوباره رهبر جمهوری اسلامی بر «تحقق تمدن اسلامی» در حالی است که پس از شدت گرفتن درگیری‌ها در کشورهایی مانند سوریه، یمن و بحرین، برخی از چهره‌های نزدیک به او بار دیگر شعار «صدور انقلاب» را که در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی رایج بود، مطرح کرده‌اند.

از جمله این چهره‌ها محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، است که پیش از این بارها از «تحقق تمدن اسلامی» و «تشکیل جامعه جهانی اسلامی» سخن گفته است.

آقای جعفری روز ۱۴ اردیبهشت۹۴ نیز با ذکر این که «در حال حرکت به سوی یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم»، وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفته بود که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مقام‌های برخی کشورهای اسلامی منطقه در سال‌های اخیر از گسترش نفوذ ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG