لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

معاون وزیر بهداشت: ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می‌کنند


محمدباقر لاریجانی٬ معاون آموزشی وزیر بهداشت از تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا خبر داده و از مهاجرت تحصیل‌کرده‌ها به خارج از ایران سخن گفته است.

به گزارش روز یکشنبه ۲۵ بهمن‌ماه خبرگزاری مهر٬ آقای لاریجانی در مراسم قدردانی از برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی سال ۹۴ این مطلب را بیان کرده است.

آقای لاریجانی گفته است که «در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ عربستان با ۵۴ هزار دانشجو در آمریکا رتبه اول اعزام دانشجو به این کشور را داشته و متأسفانه ایران با ثبت ۱۰ هزار دانشجو در آمریکا در رتبه بعدی قرار دارد».

وی هشدار داده چنانچه به نیاز‌های دانشجویان در ایران پاسخ داده نشود٬ آن‌ها به خارج از کشور می‌روند و در این کشور‌ها با «چالش‌هایی» درباره «آینده کاری» مواجه خواهند شد.

روند مهاجرت نخبگان٬ دانشجویان و تحصیل‌کرده‌ها از ایران براساس برخی گزارش‌‌ها و اظهار‌نظر‌های مقام‌های مسئول رو به افزایش است.

شاهین آخوندزاده٬ قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اردیبهشت ماه سال گذشته گفته بود براساس مشاهدات وی «حدود ۵۰ درصد دانشجویان نخبه پزشکی بعد از فارغ‌التحصیلی از کشور می‌روند».

آخوندزاده افزوده بود که «ما نیروی متخصص تربیت می‌کنیم و متأسفانه بخش قابل توجهی از این افراد بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شدند، کشور را ترک می‌کنند.»

سال ۱۳۹۲ نیز حسن حسینی، معاون بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده بود ۳۰ درصد دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی در کشور طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ از ایران خارج شده‌اند.

پیش از این روزنامه شرق گزارش هم داده بود از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور به کشورهای توسعه‌یافته غربی مهاجرت کرده‌اند.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۹ ایران از نظر مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه‌نیافته مقام اول را داشته است.

اشرف بروجردی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اعلام این آمار گفته «سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیل کرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند».

بر اساس آمار مجلس در سال ۱۳۸۹ حدود ۶۰ هزار نخبه ایرانی از ایران مهاجرت کرده‌اند که اغلب برندگان المپیادهای علمی یا جزو نفرات بر‌تر کنکور و یا دانشگاه‌ها است.

آمار و اطلاعات نشان می‌دهد اکنون ۲۵ درصد از ایرانیان تحصیل کرده، در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند که از مجموع مهاجران حدود ۴۰ درصد را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG