لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

لاریجانی: عربستان توهمات خود را کنار بگذارد


رئیس مجلس ایران با تأکید بر اینکه «به دنبال اختلافات با عربستان سعودی نیستیم»، رویکرد عربستان در یمن را ناشی از توهم و سوءتفاهم خوانده و به این کشور توصیه کرده «توهماتش را کنار بگذارد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی به بغداد سفر کرده است، عصر روز یکشنبه چهارم بهمن، در دیدار با همتای پاکستانی خود با اشاره به مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن گفت که این کشور باید «توهماتش را کنار بگذارد».

رئیس مجلس ایرانی تأکید کرده است که «با عربستان به دنبال اختلافات نیستیم. یک توهماتی وجود دارد که آن‌ها باید این توهمات را کنار گذارند. توجیهی برای خرید سلاح از آمریکا توسط عربستان و ریختن آن‌ها بر سر مردم یمن وجود ندارد هرچند که به نظر می‌رسد عربستان در این زمینه با سوءتفاهماتی روبه‌رو است».

بر اساس این گزارش، ایاز صادق، رئیس مجلس پاکستان، نیز در این دیدار گفت که پاکستان می‌تواند «بین دو برادر، نقش‌آفرینی برادرانه داشته باشد».

آقای لاریجانی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه گفت که «هنوز درهای دیپلماسی به روی عربستان سعودی باز است و امیدواریم ریاض زودتر از مسیر غلطی که برگزیده برگردد».

رئیس مجلس ایران همچنین در نشست افتتاحیه اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، در عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت که «به خاطر اظهار نظر نباید کسی را گردن بزنند».

وی بدون ذکر نام، عربستان سعودی را متهم کرد که از قدرت‌های بزرگ جهانی خواسته که مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ را به عقب بیاندازد تا «قیمت نفت را پایین بیاورند».

براساس گزارش تعدادی از رسانه‌های عرب‌زبان از جمله خبرگزاری «عربی الجدید»، مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت، به سخنان آقای لاریجانی اعتراض کرده و آن را دخالت در امور داخلی عربستان سعودی خوانده است.

ایران و عربستان سعودی از سال‌های گذشته درباره درگیری‌ها در سوریه و یمن اختلاف شدید داشتند و حدود سه هفته پیش نیز در پی حمله به نمایندگی‌های دپیلماتیک عربستان سعودی در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

در همین حال به خبرگزاری رویترز در یکی از نشست‌های غیرعلنی اجلاس داووس، تنش لفظی میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و ترکی الفیصل شاهزاده سعودی و از مسئولان بلندپایه این کشور روی داده است.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، همچنین بارها عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که با «توطئه کاهش قیمت نفت» به کشورهای مسلمان منطقه آسیب رسانده و در مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران «نقش مخرب و غیرسازنده» داشته است.

XS
SM
MD
LG