لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

رئیس قوه قضائیه روحانی را به «خلاف‌گویی» و «توهین» متهم کرد


رئیس دستگاه قضایی ایران در واکنشی تند و بی‌پرده، به گفته‌های حسن روحانی در انتقاد از نقش برخی روزنامه‌ها در دستگیری‌های اخیر، اعتراض کرد و آن را «سخنانی خلاف» خواند که «بیان آن از مسئولان مطلع نظام، انتظار نمی‌رود».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ۱۷ آبان، در مراسم گشایش نمایشگاه مطبوعات با اشاره به وجود «حاشیه امن» برای برخی از رسانه‌ها گفته بود «از طریق برخی روزنامه‌ها می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود».

این سخنان آقای روحانی، در همان روز واکنش معاون اول قوه قضائیه را به دنبال داشت که گفته بود از نظر دستگاه قضایی «هیچ رسانه‌ای حاشیه امن ندارد».

اما واکنش قوه قضائیه به این محدود نشد و روز دوشنبه نیز عالی‌ترین مقام این قوه، در واکنشی بی‌پرده به سخنان حسن روحانی، گفت که این سخن که از طریق برخی روزنامه‌ها می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود، «نادرست، خلاف واقع و توهین به دستگاه قضایی» است.

صادق لاریجانی، تلویحاً رئیس قوه مجریه را متهم کرد که با سخنانی متناقض به «حرف‌های خلاف واقع» دامن می‌زند، و طوری القا می‌کند که «روزنامه خاصی طوری بر قوه قضائیه سیطره دارد».

آٔقای لاریجانی افزود که «اینها سخنان خلافی است که هیچ‌گاه انتظار بیان آن را از مسئولین مطلع نظام نداریم».

وی در عین حال گفت که اگر «روزنامه‌ای تخلف کند» و از اطلاعات خود «به نحو نادرست» استفاده کند، «ربطی به دستگاه قضایی ندارد».

اگر رئیس‌جمهور فاسد باشد...

اعتراض روز دوشنبه رئیس قوه قضائیه از رئیس قوه مجریه، بخش دیگری هم داشت، و او در پاسخ به این کنایه رئیس‌جمهور که «قوه قضائیه باید مأمن جامعه باشد و ... اگر نمک فاسد شود، کار بسیار سخت می‌شود» گفت که باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست.

او پس از آن گفت که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد و می‌توان گفت «اگر قوه مجریه فاسد شود، اگر دولت فاسد شود و اگر رئیس‌جمهور فاسد شود کار سخت می‌شود».

صادق لاریجانی اضافه کرد که «اگر مقصود این است که القا کنیم قوه قضائیه این طور شده، افترا است و اگر غیر از آن باشد اهانت است».

رئیس دستگاه قضایی افزود که «چرا باید دستگاهی را که مشغول خدمت به مردم است و با وجود تنگناهای شدید و مشکلات متعدد بودجه و امکانات، در طول سال ۱۵ میلیون پرونده را رسیدگی می‌کند، مورد عتاب و خطاب وهن‌آمیز قرار دهیم و مستمسکی برای بدخواهان [ایجاد کنیم]».

چه افتخاری در برجام وجود دارد...

بخش دیگری از سخنان صادق لاریجانی، به تشریح دیدگاه‌های او در مورد برجام اختصاص داشت، و او ضمن انتقاد از «انتقادهای افراطی» از توافق هسته‌ای گفت که دلیلی نیست برجام «افتخار ملی» باشد.

آقای لاریجانی گفت که «تفاهم برجام، کاری عاقلانه و تدبیری معقول بود. اما دلیلی وجود ندارد که این مسئله ملازمه‌ای با افتخار ملی بودن داشته باشد».

او افزود: «لااقل برای بنده روشن نیست که آیا واقعاً نتایج برجام افتخارآمیز است. ما در این تفاهم چیزهای بسیاری داده‌ایم و چیزهای بسیاری هم تحصیل کرده‌ایم در مجموع به نظر می‌رسد تفاهم قابل قبولی است، اما با وجود امتیازات بسیاری که داده‌ایم، چه افتخاری وجود دارد؟»

XS
SM
MD
LG