لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

رئیس مرکز ملی خشکسالی: ۸۰ درصد از اراضی ایران را خشکسالی تهدید می‌کند


در حالی که شرکت منابع آب اعلام کرده بود که ارتفاع بارش در کشور از ابتدای سال آبی جدید ۷۵ درصد کاهش داشته، رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران می‌گوید، بیش از ۸۰ درصد اراضی کشور تحت تأثیر «خشکسالی بلندمدت و انباشته» است.

شاهرخ فاتح، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۸۲ درصد از زمین‌های کشور را خشکسالی تهدید می‌کند، گفت: «طبق شاخص یک ساله منتهی به پایان آبان ماه ۹۵، بخش‌های وسیعی از استان‌های یزد و کرمان، بخش‌هایی از استان‌های فارس، هرمزگان، اصفهان، کردستان، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و البرز درجاتی از خشکسالی ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند».

بر پایه شاخص هفت ساله منتهی به پایان آبانماه، تمامی استان‌های ایران به نوعی با پدیده خشکسالی روبه‌رو هستند، و درجه این خشکسالی در استان‌های مختلف از خفیف تا بسیار شدید متغیر است.

هفتم آذر ماه جاری خبرگزاری ایرنا در گزارشی، با اشاره به کاهش ۷۵ درصدی میزان بارش باران در بازه زمانی مشترک طی سال آبی ۹۴-۹۵ و سال آبی جاری، این میزان را ۶۸ میلیمتر اعلام کرد. به گفته شرکت منابع آب، اگر این وضعیت با میانگین دوره مشابه در درازمدت مقایسه شود، نشاگر کاهشی ۵۰ درصدی است.

در مهر ماه گذشته خبرگزاری ایرنا در گزارشی گفته بود بیشترین افت جریان‌های سطحی آب، هم‌چون سال‌های گذشته به حوضه مرزی شرق مربوط می‌شود که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۷۹ درصد کاهش داشته‌است.

این در حالی است که در مناطق و شهرهای اهواز در استان خوزستان،‌ ابرکوه در یزد، چناران در استان خراسان رضوی و خونیک علیا در استان خراسان جنوبی، هیچ بارشی ثبت نشده‌است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره مساحت تحت تأثیر خشکسالی گفت: ‌«بر مبنای شاخص کوتاه مدت پایش خشکسالی هواشناسی، ۳۴ درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۳۷ درصد خشکسالی متوسط، ۱۲ خشکسالی شدید و یک دهم درصد نیز با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند».

او همچنین اضافه کرد که «در مقابل، ۶ دهم درصد از مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف و ۴ دهم درصد آن در شرایط ترسالی متوسط قرار دارد».

ایران در سال‌های اخیر در دوران خشکسالی شدیدی به‌سر می‌برد تا جایی که بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور رو به خشکی رفته‌اند.

در همین حال بر اساس اعلام وزارت نیرو، از ۱۶۹ سد بزرگ کشور تنها ۲۰ سد به اندازه ۹۰ درصد از حجم خود آب دارند و ذخیره آب در ۷۷ سد بزرگ کشور در آخرین تابستان امسال کمتر از ۴۰ درصد حجم آنها بوده است.

پیش از این معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست، گفته بود که پیش‌بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ايران، ۱۱ برابر شرايط فعلی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG