لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

آلمان و ترکیه در مورد بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک به توافق نرسیدند


یک متخصص فنی در حال کار روی یکی از هواپیماهای آلمانی تورنادو در پایگاه اینجرلیک
یک متخصص فنی در حال کار روی یکی از هواپیماهای آلمانی تورنادو در پایگاه اینجرلیک

به رغم رایزنی‌های وزیر خارجه آلمان با همتای ترکیه‌ای خود در روز دوشنبه، ترکیه حاضر نشد از موضع خود در ممانعت از بازدید قانونگذاران آلمانی از نیروهای این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک عقب‌نشنی کند و تأکید کرد خواستار «گام‌های مثبت» آلمان برای بازداشت شورشیان کرد و افراد متهم به مشارکت در کودتای سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مشترک با همتای آلمانی خود گفت ترکیه به قانونگذاران آلمان اجازه بازدید از نیروهای آلمانی در یک پایگاه ناتو در استان قونیه را خواهد داد، اما چنین بازدیدی از پایگاه اینجرلیک ممکن نیست.

حدود ۲۷۰ تن از پرسنل نیروهای مسلح آلمان با هواپیماهای تورنادوی و يک هواپيمای سوختگيری در اینجرلیک مستقرند. این نیروها بخشی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «حکومت اسلامی» هستند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: «در حال حاضر سفر به قونیه امکان‌پذیراست. در آینده اگر شرایط فراهم و مناسبات عادی شود ممکن است دیدار از اینجرلیک هم امکان‌پذیر شود. اگر دولت آلمان یک گام مثبت بردارد ما همیشه دو گام مثبت برخواهیم داشت. ولی نمی‌توانیم وضع فعلی مناسبات را نادیده بگیریم.»

دولت ترکیه از دادن پناهندگی سیاسی از سوی دولت آلمان به تعدادی از پرسنل نیروهای مسلح و غیرنظامیان که از نظر آنکارا متهم به دخالت در کودتای سال گذشته هستند، به شدت خشمگین و به همین خاطر مانع دیدار قانونگذاران آلمان از پایگاه اینجرلیک شد.

ترکیه در عین حال آلمان را به پناه دادن به اعضای گروه‌های کرد متهم می‌کند. گروه‌هایی که از نظر این کشور تروریست تلقی می‌شوند.

دولت آلمان اعلام کرده که در واکنش به ادامه بن‌بست در این مورد ممکن است نیروهای خود را از اینجرلیک به پایگاهی در اردن منتقل کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری کرده که دیدار زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان از ترکیه آخرین امکان برای حل این بن‌بست تلقی می‌شد و پس از رد این درخواست در روز دوشنبه به نظر می‌رسد که انتقال نیروهای آلمانی به اردن عملی خواهد شد، هر چند زمان آن هنوز مشخص نیست.

مقام‌های آلمانی گفته‌اند انتقال هواپیماهای تورنادو از اینجرلیک به اردن ممکن است دو ماه طول بکشد ولی هواپیمای مخصوص سوخت‌گیری می‌تواند طی دو هفته آینده منتقل شود.

به نظر می‌رسد در آلمان، که ماه سپتامبر شاهد برگزاری انتخابات سراسری است، علاقه‌ای به امتیازدهی به ترکیه وجود ندارد.

در این زمینه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان، به خبرنگاران گفت دیدار قانونگذاران آلمانی از نظامیان این کشور طبق قانونی اساسی و مقررات کار پارلمان آلمان ضروری است و در شرایط فعلی آلمان نمی‌تواند نظامیان خود را در پایگاه اینجرلیک نگاه داد.

با این همه او افزود دولت آلمان برای خارج کردن این نیروها فعلاً طرح مشخصی ندارد.

آقای گابریل گفت کشورش از تصمیم ترکیه برای دادن اجازه سفر به قانونگذاران آلمان به پایگاه ناتو در استان قونیه استقبال کرده و خواهان تشدید تنش نیست. او افزود: «مناسبات ترکیه و آلمان دوره پر تلاطمی را طی می‌کند.»

مناسبات آلمان و ترکیه به خاطر محاکمه دو روزنامه‌نگار آلمانی در ترکیه و ممانعت دولت آلمان از فعالیت‌های تبلیغاتی طرفداران حکومت ترکیه در آستانه همه‌پرسی قانون اساسی آن کشور رو به سردی گراییده است.

XS
SM
MD
LG