لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

هشدار وزارت کشور در مورد «سفرهای غیرضروری» در پی بارش شدید برف و کولاک


وزارت کشور ایران در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که با توجه به پیامدهای بارش شدید برف و کولاک از هرگونه سفر غیر ضروری خودداری کنند.

همچنین پلیس راهور ایران نیز از رانندگان خواست، پیش از سفر برای آگاهی از وضع راه‌ها با مرکز کنترل ترافیک و راهداری تماس بگیرند.

پلیس راهور همچنین به رانندگان یادآوری کرده که حتماً تجهیزات زمستانی و گرمایشی به همراه داشته باشند.

بارش شدید برف در ۲۵ استان ایران، باعث بسته شدن راه‌ها و لغو پروازها در تعدادی از استان‌ها و قطع برق در استان گیلان شده است.

بنا به گزارش هلال احمر استان تهران، سه نفر در محدوده مبارک‌آباد آبعلی به علت ریزش بهمن جان باخته‌اند و یک راهدار هم مفقود شده است.

در این زمینه حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران، به خبرنگار ایلنا گفته است: افزایش تعداد جانباختگان محتمل است.

او با اشاره به آخرین وضعیت ریزش بهمن در آبعلی و مسدود شدن جاده اعلام کرده که محور سوادکوه و هراز در استان‌های مازندران و شرق تهران بازگشایی شده است، اما جاده آبعلی همچنان بسته است و امکان تردد وجود ندارد.

در همین حال منابع خبری در حال مخابره گزارش‌هایی در مورد نجات‌یافتگان یا کشته‌شدگان احتمالی این حادثه طبیعی در استان‌های مختلف هستند.

ساعاتی پیش مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از نجات ۹ نفر که در محدوده کوه تفتان در برف گرفتار شده بودند، خبر داد.

رضا اربابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود که از این ۹ نفر، ۷ تن جزو یک گروه کوهنوردی بودند که به منطقه کوهستانی تفتان عزیمت کرده بودند.

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از حضور هزار و ۲۲۶ نیروی امدادی در قالب ۳۳۲ تیم در مناطق برف‌گیر خبر داده است.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، قطعی برق در گیلان، مسدود شدن مسافران در محورهای هراز و فیروزکوه، تصادفات رانندگی، افزایش مصرف گاز در گلستان و آذربایجان غربی، بسته شدن راه‌های روستایی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بخشی از مشکلات ایجاد شده به دلیل ریزش برف و کولاک در ایران است.

عصر روز جمعه ۱۵ بهمن، پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد که اکثر محورهای استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و خراسان رضوی (محورهای مشهد-کلات، خاف-تایباد، بجستان-گناباد، تربت جام-تایباد)، هرمزگان (محور حاجی آباد-سیرجان) و سیستان و بلوچستان (محور زاهدان-خاش) با بارش برف همراه است .

بر پایه اعلام پلیس، اکثر محورهای استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد بارش باران است.

بنا به این گزارش بیشتر محورهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی (محورهای سبزوار-کاشمر و تربت جام-تایباد) و ارتفاعات شرق استان تهران و گلستان یخ‌زدگی دارد و تردد با استفاده از زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

اکثر محورهای استان‌های گیلان، فارس، یزد و ارتفاعات استان گلستان نیز لغزنده اعلام شده است.

به گفته پلیس راه راهور ناجا، سایر جاده‌های کشور جوی آرام و ترافیکی روان دارند.

در همین حال عباسعلی نجفی، معاون اداره کل راهداری مازندران، خبر داد که به دلیل بارش برف و کولاک، جاده هراز بسته شده است.

به گفته آقای نجفی، حدود ۲۵۰ خودرو نیز در برف و کولاک جاده هراز گرفتار شده و سرنشینان آنها در راهدارخانه‌های بین راه اسکان داده شده‌اند.

نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک نیروی انتظامی، نیز خبر داد که جاده دماوند ـ فیروزکوه، به دلیل کولاک در منطقه سروچمان همچنان مسدود است و تلاش برای بازگشایی آن ادامه دارد.

پیشتر مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، اعلام کرده بود که تعدادی آمبولانس در جاده‌های فیروزکوه و هراز، مستقر شده‌اند و نیروهای امدادی تلاش می‌کنند تا «خودروهای گیرافتاده در برف و سرما تخلیه شوند».

پروازها در تعدادی از فرودگاه‌های ایران نیز به دلیل بارش برف لغو شده است.

هفته گذشته نیز وقوع سیل در شش استان ایران منجر به وارد شدن خسارت فراوان، از جمله تخریب پل‌ها، جاده‌ها، تاسیسات آب و برق و همچنین تخریب ۸۵۰ خانه در استان سیستان و بلوچستان و مرگ یک زن ۶۰ ساله شده بود.

XS
SM
MD
LG