لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

ادامه اعتصاب غذای احسان مازندرانی؛ سحرخیز به اعتصاب غذا و دارو تهدید کرد


همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره «ضرب و شتم» احسان مازندرانی، روزنامه نگار زندانی و ادامه اعتصاب غذای او، عیسی سحرخیز دیگر روزنامه‌نگار زندانی، تهدید کرده که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش از روز یکشنبه دور جدیدی از اعتصاب غذا و دارو را آغاز خواهد کرد.

آقای سحرخیز در نامه‌ای به دادستان تهران که روز جمعه نهم مهر، در وب‌سایت زیتون منتشر شده اعلام کرده به دلیل گذراندن بیش از نیمی از دوران محکومیت باید مشمول آزادی مشروط شود اما «مقام‌های عالی رتبه سیاسی و امنیتی» با آزادی او مخالفت کرده‌اند.

او اضافه کرده، «راهی برایم جز دست زدن به اعتصاب غذا و دارو باقی نمانده است، همان تضیقاتی که احسان مازندرانی روزنامه‌نگار جوان کشورمان را به این مسیر رهنمون ساخت».

این روزنامه‌نگار زندانی در این نامه با اشاره به گزارش پزشکی قانونی درباره وضعیت نامناسب جسمی و «تشدید و افزایش بیماری‌های مزمن و جدید الحدوث در دوران بازداشت در بند ٢ الف سپاه» خواستار آزادی یا «اعطای مرخصی استعلاجی بلندمدت» تا به نتیجه رسیدن «پروسه صدور رأی عدم تحمل کیفر» شده است.

او تهدید کرده که در صورت اجرا نشدن خواسته‌هایش «مجبور» خواهد شد «بار دیگر دست به اعتصاب غذا و دارو» بزند.

پیش از این نیز محمود علیزاده طباطبایی، وکیل عیسی سحرخیز، اعلام کرده بود که موکلش «تحمل حبس ندارد» و «زندان هم اعلام کرده است که امکان نگهداری وی در زندان وجود ندارد».

عیسی سحر خیز به ۲۱ ماه زندان محکوم شده و پرونده مفتوح دیگری نیز به اتهام «توهین» به رئیس قوه قضاییه در دادگاه کیفری یک استان تهران دارد.

عیسی سحر خیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی در آبان ماه سال ۹۴ بازداشت شده بودند.

احسان مازندرانی از روز چهارشنبه اول مهر دست به اعتصاب غذا زده و تهدید کرده که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش این اعتصاب غذا را حتی تا مرگ ادامه خواهد داد.

«تشکیل کمیته حقیقت‌یاب» درباره بازداشت او و همکارانش، «برخورد قانونی با عوامل فریب» رهبر جمهوری اسلامی و افکار عمومی درباره پروژه موسوم به «نفوذ»، آزادی از زندان با توجه به سپری شدن یک سوم دوره محکومیت و حضور در صدا و سیما برای دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده، چهار شرط مطرح شده از سوی این روزنامه‌نگار زندانی است.

این روزنامه‌نگار در تماس تلفنی با همسرش خبر داده که هوشنگ افشار، افسر نگهبان زندان اوین، روز پنج‌شنبه هشتم مهر، در بازدیدی که از بند ۸ زندان اوین داشته، پس از درگیری لفظی او را «هل داده به گونه‌ای که روی پله‌های بند افتاده است».

او پیش از این با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی خواسته بود که «مصوبه استعلام از ضابط» برای اعطای مرخصی، آزادی مشروط و یا عفو برای زندانیان سیاسی، لغو شود.

در حالی که چهار روزنامه‌نگار بازداشت شده در آبان سال گذشته همچنان زندانی هستند، صدرا محقق، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق، روز دوشنبه، ۲۹ شهریور، در منزل خود بازداشت شد.

یاشار سلطانی، مدیرمسئول وب‌سایت «معماری‌نیوز»، نیز روز شنبه ۲۷ شهریور، پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شده بود و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG