لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

«‌بازهای آزادی کردستان» ‌مسئولیت حملات استانبول را بر عهده گرفت


ترکیه روز یکشنبه برای یادبود کشته‌شدگان دو انفجار مرگبار شنبه‌شب در منطقه بشیکتاش استانبول، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و همزمان برپایه گزارش‌ها گروه «‌بازهای آزادی کردستان» ‌مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس گروه بازهای آزادی کردستان که پیش از این هم مسئولیت برخی از حملات در ترکیه را بر عهده گرفته اعلام کرد که دو تن از اعضایش اقدام به ارتکاب این حملات کرده‌اند.

این گروه در بیانیه‌ای که به صورت اینترنتی منتشر کرده آورده است که «انفجارهای شنبه‌شب بار دیگر ملتی را تکان داد که هنوز در تلاش برای جبران یک کودتای نافرجام و چندین انفجار در یک سال گذشته هستند».

انفجارهای شنبه‌شب که مقابل استادیوم بشیکتاش و پس از پایان یک مسابقه فوتبال روی داد، نیروهای پلیس را هدف گرفته بود که بر اساس اعلام وزیر کشور ترکیه ۳۰ نفر از مأموران پلیس و هفت غیرنظامی در آن کشته شدند و هویت یک کشته شده دیگر این حملات هنوز مشخص نیست.

همچنین دست کم ۱۵۵ تن در این انفجارها زخمی شده‌اند که ۱۴ تن از آنها همچنان در مراقبت شدید قرار دارند.

در این میان وزیر کشور ترکیه اعلام کرده است که ۱۳ تن به ظن ارتباط با «اقدامات تروریستی» بازداشت شده‌اند.

روز یکشنبه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در بازدید از مجروحان این حادثه تأکید کرد که «تلاش‌های ترکیه برای مبارزه با تروریسم تا آخر ادامه خواهد یافت».

وزیر کشور ترکیه نیز در مراسم تشییع پنج مأمور پلیس ترکیه که در مقر پلیس استانبول اعلام کرد:‌ «‌دیر یا زود ما انتقام خود را خواهیم گرفت. این خون‌ها روی زمین نمی‌مانند، و مهم نیست هزینه آن چه باشد، ما آن را می‌پردازیم».

بازهای آزادی کردستان که از حزب کارگران کردستان ترکیه منشعب شده پیش از این در اسفندماه ۹۴ مسئولیت یک حمله انتحاری در قلب آنکارا را بر عهده گرفته بود که دست کم ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت.

ترکیه در سال‌های اخیر صحنه حملات تروریستی و انفجارهای مرگبار مختلفی بوده است، و مقام‌های ترکیه در برخی موارد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و در مواردی نیز شبه‌نظامیان کـُرد «پ‌کا‌کا» را مسئول حملات و انفجارها معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG