لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

محدودیت تردد در بخشی از بیت‌المقدس همزمان با افزایش تنش‌ها


حضور نیروهای اسرائیلی در بخش باستانی بیت‌المقدس در روز دوشنبه
حضور نیروهای اسرائیلی در بخش باستانی بیت‌المقدس در روز دوشنبه

تنش امنیتی در اسرائیل و کرانه باختری در روز دوشنبه سیزدهم مهر ادامه یافته و با کشته شدن شمار بیشتری از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، اسرائیل برای تردد اعراب در بخش‌هایی از شهر بیت‌المقدس محدودیت موقت برقرار کرده است.

دوشنبه که با روز پایانی از عید «سوکوت» یهودیان مصادف است، درگیری‌های همراه با پرتاب سنگ و بطری آتش‌زا از سوی فلسطینی‌های معترض و کاربرد گاز اشک‌آور، گلوله لاستیکی و بمب صوتی از سوی نظامیان اسرائیلی در کوچه‌های بخش باستانی بیت‌المقدس گسترده شده و ده‌ها فلسطینی مجروح یا بازداشت شده‌اند.

همزمان به گزارش رسانه‌های دو طرف، نظامیان اسرائیلی برای جلوگیری از آنچه که «تشدید اوضاع» نامیدند، در میان خشم فلسطینی‌ها وارد محوطه مسجدالاقصی شدند.

تلویزیون اسرائیل می‌گوید، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نیروی پلیس در دو روز گذشته، در بخش قدیمی بیت‌المقدس استقرار یافته‌اند.

جنگنده‌های اسرائیل نیز بامداد دوشنبه سیزدهم مهر به چند نقطه در بخش جنوبی باریکه غزه حمله کردند تا آن را پاسخی به حملات راکتی شب قبل به جنوب اسرائیل تعبیر کرده باشند.

حملات راکتی به جنوب اسرائیل آسیب جانی یا مالی نداشت اما اسرائیل می‌گوید به هر حمله راکتی جواب خواهد داد و حماس را که عملاً حاکم بر غزه است، مسئول می‌داند.

دوشنبه سیزدهم مهر نیز صدها فلسطینی در مراسم تشییع جنازه حذیقه سلیمان، یک فلسطینی اهل «طولکرم» که یک روز قبل از آن در آتش‌باری نیروهای امنیتی اسرائیل در کرانه باختری کشته شد، شرکت کرده و سوگند «انتقام» خوردند.

همزمان، از کشته شدن یک تظاهرکننده دیگر فلسطینی در بامداد دوشنبه در شرق بیت‌المقدس خبر داده شد.

علاوه بر بیت‌المقدس، شهر رام‌الله و ده‌ها نقطه دیگر کرانه باختری نیز دوشنبه شاهد درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان فلسطینی با نیروهای اسرائیلی است.

هرچند دور جدید ناآرامی‌ها از سه هفته پیش، در آستانه سال نو عبری آغاز شد اما از پنجشنبه شب پس از آنکه یک زن و شوهر اسرائیلی در تیراندازی در جاده‌ای در کرانه باختری کشته شدند، و متعاقب آن حمله شنبه شب یک جوان فلسطینی چاقو به دست به اعضای یک خانواده اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس، سطح تنش‌ها را به شدت بالا برد.

به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه دوازدهم مهر، دقایقی بعد از بازگشت از سفر به آمریکا، جلسه اضطراری دولت خود را تشکیل داد تا دستورات امنیتی تازه‌ای را برای مقابله با اوضاع صادر کند.

به دستور نتانیاهو خانه فلسطینی‌هایی که عوامل حملات روزهای اخیر به شهروندان اسرائیلی بوده‌اند، در «روندی سریع‌تر از گذشته»، ویران خواهد شد.

نیروهای امنیتی اسرائیل می‌گویند، تحقیقات برای شناسایی دو فلسطینی که عامل تیراندازی به یک زن و شوهر اسرائیلی در جاده شهرک یهودی‌نشین ایتامار بودند، «بسیار پیشرفت» کرده است.

ده‌ها هزار اسرائیلی از جمله رئیس‌جمهور این کشور جمعه نهم مهر در خاکسپاری ایتام و نعاما هنکین شرکت کردند.

چهار کودک خانواده هنکین در این حمله آسیبی ندیدند، زیرا در صندلی‌های عقب خودرو نشسته بودند.

نیروهای امنیتی اسرائیل همچنین می‌گویند که مهند حلبی فلسطینی ۱۹ ساله‌ای که عامل حمله با چاقو به یک خانواده اسرائیلی به هنگام عبور آنها از یک کوچه نزدیک به مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس بود، از اهالی کرانه باختری بوده است.

فلسطینی‌ها تأیید می‌کنند که مهند حلبی، با عضویت در سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در شبکه‌های اجتماعی از قصد خود برای تعرض به اسرائیلی‌ها خبر داده بود.

این مهاجم فلسطینی در حمله شنبه شب پدر یک خانواده و فامیل آنها را به قتل رساند؛ مادر این خانواده نیز با چاقوی مهاجم شدیداً زخمی شد. مرد فلسطینی که اسلحه پدر خانواده را در اختیار گرفت با آن به سوی کودکان این خانواده و عابران دیگر تیراندازی کرد و یکی از آنها را زخمی ساخت.

پلیس اسرائیل دقایقی بعد مهند حلبی را در همین کوچه از پای در آورد.

در همین حال رهبری تشکیلات فلسطینی دوشنبه با صدور بیانیه‌ای در رام‌الله، اسرائیل را در این درگیری‌های گسترده مقصر دانست.

بیانیه تشکیلات فلسطینی می‌گوید، اسرائیل با این کارها می‌خواهد سرخوردگی‌های خود را جبران کند.

محمود عباس، همچنین دبیرکل سازمان ملل را به حمایت از حقوق فلسطینی‌ها فرا خواند و آقای بان کی مون «نگرانی عمیق» خود را از تداوم بحران بیان کرد.

XS
SM
MD
LG