لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

آخرین آمار رسمی از انفجار سامرا؛ «هفت ایرانی کشته و ۹۷ تن زخمی شده‌اند»


پس از انتشار گزارش‌ها درباره کشته شدن چند ایرانی در انفجار در نزدیکی حرم دو امام شیعیان در سامرای عراق، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که هفت ایرانی در این حادثه کشته و ۹۷ ایرانی مجروح شده‌اند.

مقامات سازمان حج و زیارت ایران همچنین اعلام کرده‌اند که از روز دوشنبه اعزام زائران ایرانی به سامرا متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، شامگاه یکشنبه ۱۶ آبان در یک برنامه تلویزیونی گفت که در این حادثه ۹ نفر کشته شدند که هفت نفر ایرانی بودند.

به گفته آقای اوحدی، در این حادثه همچنین ۱۳۲ نفر مجروح شدند و ۹۷ نفر از آنها ایرانی هستند که تعدادی «به صورت سرپایی» درمان شده‌اند و ۵۸ ایرانی نیز در بیمارستان‌های کاظمین و بغداد بستری هستند.

سخنان رئیس سازمان حج و زیارت در حالی بیان شده که محمدجواد دانشیار، نماینده این سازمان در عراق، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که ۱۰ زائر ایرانی در میان کشته‌شدگان انفجار سامرا هستند.

ناصر خدرنژاد، مدیرعامل شرکت شمسا، از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان حج و زیارت، نیز اعلام کرده که در این حادثه ۹ ایرانی کشته و ۶۰ ایرانی مجروح شده‌اند.

مسئولیت انفجار سامرا را گروه حکومت اسلامی، داعش، بر عهده گرفته است و شبکه المیادین لبنان می‌گوید که تعداد کشته‌های این حادثه به ۱۴ نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری صدا و سیما در ایران نیز خبر داد که دو نفر از کشته‌شدگان ایرانی زن هستند و حال ۲۵ نفر از زخمی‌ها «وخیم» بوده که با بالگرد به بیمارستانهای بغداد منتقل شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از مقام‌های ایرانی اعلام کرده که ابتدا یک خودرو بمب‌گذاری شده در پایانه مسافری مربوط به زائران در سامرا منفجر شده و زمانی که زائران به سمت محل انفجار رفته‌اند، بمب دیگری در بین آنان منفجر شده است.

بر اساس این گزارش، همچنین پنج اتوبوس مربوط به زائران منفجر شده اما مشخص نیست که این اتوبوس‌ها، مسافر داشته‌اند یا نه.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حملات را محکوم کرده و آنها را ناشی از «ناکامی‌های مکرر تروریست‌ها در پیشبرد اهداف پلید خود در عراق» دانسته است.

او شامگاه روز یکشنبه نیز خبر داد که ایرانیان کشته شده دراین حادثه با کاروان‌های زیارتی استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به سامرا سفر کرده بودند.

شهر سامرا محل دفن دو تن از امامان شیعیان است، و حرم این دو پیشتر در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ نیز هدف حملاتی قرار گرفت و آسیب زیادی به آنها وارد شد اما با کمک دولت‌های ایران و عراق و شیعیان بازسازی شد.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان برای برگزاری مراسم سوگواری محرم و صفر، به ویژه در ایام اربعین، به کربلا می‌روند، و حضور در اماکن مقدس شیعه در دیگر شهرها از جمله سامرا، کاظمین و نجف هم از برنامه‌های جانبی زائران ایرانی در سفر به عراق است.

XS
SM
MD
LG