لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

درخواست شورای تهیه‌کنندگان برای تجدیدنظر در توقیف «آآآدت نمی‌کنیم»


شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران متشکل از ۲۰۰ تهیه‌‌کننده فیلم، در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار تجدیدنظر درباره توقف اکران فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» شد و قائم مقام مدیرعامل خانه سینما نیز از تشکیل «کمیته‌ای ویژه»‌ برای ملاقات و رایزنی با مسئولان قوه قضاییه درباره این فیلم خبر داد.

شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در نامه‌ای که روز شنبه ۲۲ خرداد، در خبرگزاری ایلنا، منتشر شده خطاب به دادستان تهران نوشت که صدور حکم توقف این فیلم «با کارشناسی لازم صورت نگرفته» و تجدید نظر در آن «فرصتی برای گسترش مخاطبان آثار ایرانی و ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی است».

به گفته نویسندگان این نامه، با توقیف این فیلم «آنچه در عمل نصیب مملکت و فرهنگ و سینمای ایران می‌شود این است که سارقان و قاچاقچیان همچنان آزادند که با گردش مالی صدها میلیاردی مخاطبان، ده‌ها میلیون ایرانی را جذب بازار سیاه کالاهای فرهنگی خود کنند، ماهواره‌ها همچنان به غارت کالاهای فرهنگی تولید شده در داخل و تاراج مخاطبان ایرانی مشغول باشند اما فیلم و محصول ایرانی اجازه نداشته باشد از تبلیغات فراگیر استفاده کند».

روز چهارشنبه ۱۹ خرداد، رسانه‌های ایران خبر داده بودند که اکران فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» تنها یک هفته پس از اکران، به دلیل پخش تبلیغاتش از شبکه ماهواره‌ای جِم به دستور مقامات قضایی متوقف شده است.

این حکم در حالی صادر شده که پیمان جعفری، تهیه‌‌کننده این فیلم، روز شنبه در بیانیه‌‌ای، ضمن تکذیب هر گونه سفارش پخش تیزر تبلیغاتی به شبکه‌های ماهواره‌ای تأکید کرد که در صورت ادامه «این روند» از این شبکه‌ها، «اعلام شکایت رسمی» می‌کند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناصر عنصری قائم مقام مدیرعامل خانه سینما، خبر داد که روز شنبه در جلسه‌‌ای با حضور رئیس سازمان سینمایی، مدیریت خانه سینما و نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان، کمیته «ویژه‌ای» برای ملاقات با مسئولین قوه قضاییه و حل این مشکل تشکیل شده است.

وی به ترکیب این کمیته اشاره‌ای نکرده است.

دادستانی تهران در حالی دستور توقیف فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» را صادر کرده است که تبلیغات فیلم‌های دیگر نیز از شبکه ماهواره‌ای جم پخش می‌شود.

از جمله این فیلم‌ها، «ایستاده در غبار» است که تهیه‌کننده آن «سازمان اوج» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این فیلم زندگی احمد متوسلیان از فرماندهان جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند.

«رسوایی ۲» تازه‌ترین فیلم مسعود ده‌نمکی، سینماگر شناخته شده نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی، نیز مدتی است نمایش آن در سینماهای ایران آغاز شده است.

سازندگان هر دو فیلم‌، با انتشار بیانیه‌هایی گفته‌اند که درخواستی از شبکه جم برای پخش تبلیغات‌شان نداشته‌اند و این شبکه به گفته آنها، «خودسرانه» اقدام به پخش تبلیغات کرده است. شبکه جم تاکنون واکنشی به این بیانیه‌ها نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG