لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

صفرزایی به دادگاه رفت، دادگاه سحرخیز به تعویق افتاد


عیسی سحرخیز (چپ)
عیسی سحرخیز (چپ)

وکیل عیسی سحرخیز خبر داده است که دادگاه این روزنامه‌نگار زندانی از روز شنبه به زمان دیگری موکول شده و در همین حال وب سایت کلمه اعلام کرد که سامان صفرزایی، دیگر روزنامه‌نگار زندانی، روز شنبه ۱۵ اسفند، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل عیسی سحرخیز، روز شنبه ۱۵ اسفند، خبر داد که قرار بوده در این روز دادگاه موکلش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی محمد مقیسه، برگزار شود اما جلسه دادگاه «تجدید وقت» شده است.

به گفته آقای علیزاده‌طباطبایی، قرار است تا پایان سال جلسه دادگاه برگزار شود که زمان آن اعلام خواهد شد.

گفته‌های آقای علیزاده طباطبایی در حالی بیان شده است که وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، اعلام کرده بود دادگاه عیسی سحرخیز به مدت «تنها ۵ دقیقه» و «بدون حضور وکیل او » برگزار شده است.

به گفته این وب سایت، آقای سحرخیز «با افت شدید حدود ۲۰ کیلو از وزنش روبه‌رو شده و به دلیل مصرف دارو و نخوردن غذا، حال عمومی مساعدی ندارد».

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز، پیش از این خبر داده بود که پدرش از روز ۲۲ بهمن ماه «اعتصاب غذای خشک» کرده است.

در مورد پرونده عیسی سحرخیز، آقای علیزاده طباطبایی روز دوشنبه ۱۲ بهمن، گفته بود که با وجود نظر مخالف بازپرس پرونده، با نظر دادستان و رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، موکلش و احسان مازندرانی، دیگر روزنامه‌نگار زندانی، به جرایم سنگین‌تری چون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و «توهین به مقامات» متهم شده‌اند.

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، بازپرس پرونده معتقد بود که اقدامات این روزنامه‌نگاران فقط مصداق اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» است اما دادستان عقیده داشت که این اقدامات علاوه بر «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، مصداق اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی» و«توهین به مقامات» جمهوری اسلامی است.

عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزایی روز ۱۱ آبان بازداشت شدند.

در مورد آقای صفرزایی اما وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز شنبه در خبر کوتاهی نوشت که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده است.

اطلاعات سپاه پاسداران پس از بازداشت این چهار روزنامه‌نگار اعلام کرده بود که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» را دستگیر کرده ‌است.

ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، نیز روز چهارشنبه ۱۳ آبان، از این خبرنگاران به عنوان «یک شبکه نفوذی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی» و همچنین «عناصر جاسوس و مزدوران قلم‌به‌دست آمریکایی» نام برده بود.

با این حال در‌‌ همان روز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با اشاره به این بازداشت‌ها هشدار داده بود که «نباید با کلمه نفوذ بازی» کرد.

در این زمینه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز این نظر را تأیید که هدف این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده و علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، از این ابراز نگرانی کرد که هدفِ این بازداشت‌ها «ایجاد رعب در بیان روزنامه‌نگاران قبل از انتخابات» باشد.

XS
SM
MD
LG