لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

وزارت کشور: اعتبارنامه ۱۸ منتخب مرحله دوم هنوز صادر نشده است


با وجود گذشت بیش از دو هفته از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، نتایج انتخابات در ۱۵ حوزه انتخابیه هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده و به این ترتیب اعتبارنامه ۱۸ داوطلب منتخب در این مرحله صادر نشده است.

آن طور که خبرگزاری‌ها به نقل از علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، گزارش کرده‌اند صحت انتخابات مرحله دوم در ۴۰ حوزه انتخابی به تأیید شورای نگهبان رسیده و اعتبارنامه ۵۰ منتخب این حوزه‌های انتخابیه صادر شده یا در شرف صدور است.

آقای پورعلی مطلق ابراز امیدواری کرده که شورای نگهبان تا چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه باقیمانده را تأیید کند تا کار صدور اعتبارنامه منتخبان این حوزه‌ها انجام شود.

مجلس دهم از روز شنبه هشتم خرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد، و اگر تا پایان اردیبهشت ماه اعتبارنامه ۱۸ منتخب باقیمانده صادر شود، تنها دو کرسی مجلس دهم بلاتکلیف خواهد ماند.

به جز یک کرسی اصفهان که در مورد آن بین شورای نگهبان و وزارت کشور اختلاف نظر وجود دارد، انتخابات در حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر هم باطل شده و تکلیف منتخب این حوزه در انتخابات میان‌دوره‌ای که در خرداد ۹۶ همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

در مورد حوزه اصفهان هم شورای نگهبان پس از ابطال آرای مینو خالقی، منتخب سوم این شهر، معتقد است که این کرسی باید در انتخابات میان‌دوره‌ای روشن شود، اما وزارت کشور که با ابطال آرای خانم خالقی مخالف است، می‌گوید حتی در صورت ابطال آرای او، نفر ششم فهرست منتخبان که حد نصاب لازم را کسب کرده باید به مجلس معرفی شود.

«بازشماری آرای تبریز تمام شده است»

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین گفته است که کار بازشماری آرا در حوزه انتخابیه تبریز به پایان رسیده و بازرسان شورای نگهبان گزارش‌های خود را در این زمینه به این شورا ارسال کرده‌اند.

بس از برگزاری انتخابات مرحله دوم، سه نامزد رقیب در این حوزه به نتایج انتخابات معترض شدند، اما اعلام شد که تنها اعتراض محمد اسماعیل سعیدی پذیرفته شده و اعتراض محمدرضا میرتاج‌الدینی و سید اصغر الموسوی، مورد قبول واقع نشده است.

در آن زمان وب‌سایت تابناک به نقل محمد اسماعیل سعیدی، نامزد مورد حمایت اصولگرایان نوشت که از ۵۰ صندوق مورد اعتراض او تنها ۱۰ صندوق بازشماری شده است. گرچه نتیجه این بازشماری هنوز اعلام نشده، اما حساسیت موضوع در آنجاست که اختلاف آرای او با شهاب‌الدین بی‌مقدار، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان، تنها کمی بیش از یکصد رأی بوده است.

XS
SM
MD
LG