لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

آخرین تلاش‌ها در آخرین روز؛ کلینتون در نظرسنجی‌ها با ۴۵ درصد آراء پیشتاز است


ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی چهار درصدی هیلاری کلینتون نامزد دمکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری در مقابل رقیب جمهوری‌خواه او، دونالد ترامپ است.

بر اساس گزارش روز دوشنبه ۱۷ آبان خبرگزاری رویترز، در فاصله یک روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی شبکه خبری «سی‌بی‌اس» نشان می‌دهد که ۴۵ درصد از رأی‌دهندگان، حامی خانم کلینتون هستند در حالی که دونالد ترامپ حمایت ۴۱ درصد از آنها را از آن خود کرده است.

سی‌بی‌اس که برگزار کننده این نظرسنجی است در توضیح این نتایج نوشته که آنچه از نظرسنجی جدید به دست آمده است مشابه نتایج نظرسنجی هفته گذشته این شبکه خبری است و تعداد کمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم گفته‌اند که ممکن است در آستانه رأی‌دهی نظر خود را تغییر دهند.

این نظرسنجی در روزهای دوم تا ششم نوامبر در یک جامعه آماری متشکل از یک هزار و ۷۵۳ آمریکایی بزرگ‌سال صورت گرفته و برگزارکنندگان آن برای نتایج این نظرسنجی، خطایی سه درصدی در نظر گرفته‌اند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، آقای ترامپ همچنان پیشتازی خود را در جلب آرای مردان سفیدپوست، سفیدپوستان بدون تحصیلات عالی و نیز رأی‌دهندگان مسن‌تر حفظ کرده و در مقابل، اقبال به خانم کلینتون در میان زنان، آفریقایی‌تباران و رأی‌دهندگان جوان بیشتر است و میزان حامیان او سفیدپوستان دارای تحصیلات عالی اختلاف کمی با حامیان دونالد ترامپ در این گروه دارد.

سی‌بی‌اس همچنین در توضیح یافته‌های این نظرسنجی آورده است که در فاصله یک روز به انتخابات بخش اعظم رأی‌دهندگان بر انتخاب خود ثابت قدم هستند، و تنها پنج درصد از آنها گفته‌اند که ممکن است تا زمان رأی دادن، نامزد مورد نظرشان را تغییر دهند.

همچنین رأی‌دهندگانی که از هیچ یک از دو نامزد اصلی حمایت نمی‌کنند، به نسبت بیشتری ممکن است رأی نهایی خود را تغییر دهند، و یافته‌های نظرسنجی سی‌بی‌اس نشان می‌دهد در این دسته از رأی دهندگان از هر پنج نفر، یکی ممکن است نامزد انتخابی خود را تا پای صندوق رأی عوض کند.

علاوه بر هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، گری جانسون و جیل استاین هم به عنوان نامزد حزب لیبرتارین و حزب سبزها خود را در همه ایالت‌ها در معرض رأی قرار داده‌اند اما میزان اقبال به این دو بسیار کمتر از خانم کلینتون و آقای ترامپ است.

در نظرسنجی چهارجانبه سی‌بی‌اس هم که میزان آرای هر چهار نامزد مورد بررسی قرار گرفته، خانم کلینتون همچنان نسبت به آقای ترامپ با چهار درصد اختلاف پیشتاز است.

ساعتی پیش از انتشار این نتایج، نظرسنجی مشترک واشینگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی نیز انتشار یافت که یافته‌هایی مشابه دارد و خانم کلینتون را با اختلاف چهاردرصد آرا بالاتر از آقای ترامپ نشان می‌دهد.

علاوه بر ایالت‌هایی که به طور تضمین‌شده به یکی از این دو نامزد رأی می‌دهند یا به یکی از آنها تمایل دارند، سه ایالت نیوهمشایر، یوتا و فلوریدا میدان اصلی رقابت دو نامزد در روزهای آخر هستند و آقای ترامپ برای پیروزی احتمالی در این انتخابات باید آرای فلوریدا و یوتا را از آن به همراه چند ایالت متمایل به دموکرات‌ها از آن خود کند، در حالی برای خانم کلینتون کافی است رأی خود را در ایالت‌هایی که به دمکرات‌ها تمایل دارند تضمین کند.

XS
SM
MD
LG