لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

مک‌مستر: متحدان آمریکا از تحریم‌های احتمالی علیه ایران حمایت خواهند کرد


ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، با انتقاد از رویکرد دولت اوباما در قبال ایران، تصریح کرد که سیاست‌های آمریکا در دولت پیشین «ناخواسته» به ایران در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن، قدرت بخشیده است.

آقای مک‌مستر در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه «یکشنبه» شبکه تلویزیونی فاکس، همچنین ابراز اطمینان کرد در صورتی که آمریکا بخواهد تحریم‌های تازه‌ای را ناظر بر «رفتارهای مخرب ایران» اتخاذ کند، از حمایت کافی متحدان خود برخوردار است.

در این گفت‌وگوی تلویزیونی، کریس والاس مجری برنامه به موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که ضمن تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، بر سیاست سخت‌گیرانه‌تر آمریکا در قبال دیگر رفتارهای ایران از جمله حمایت از تروریسم تأکید می‌کند.

آقای والاس پس از آن پرسید در شرایطی که متحدان آمریکا، پس از لغو بیشتر تحریم‌های خود مشتاقانه به معامله با ایران می‌پردازند، آیا آمریکا را در سیاست جدیدش در مورد ایران همراهی خواهند کرد؟

در پاسخ به این پرسش، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ ابتدا تأکید کرد که آنچه باید انجام دهیم این است که «پرده از رفتارهای ایران برداریم».

آقای مک‌مستر در تشریح رفتارهای ایران یادآور شد، ایران دولتی است که از یک حکومت آدمکش در سوریه که مرتکب کشتار جمعی علیه مردمش می‌شود، حمایت می‌کند و به دنبال «پیاده کرده مدل حزب‌الله لبنان در منطقه خاورمیانه» است.

او دیدگاه خود در این زمینه را این طور تشریح کرد که «ایران خواهان دولت‌هایی ضعیف در منطقه است که وابسته به حمایت‌هایش باشند، و [در این راستا] بتواند گروه‌های شبه‌نظامی و دیگر گروه‌های مسلح غیرقانونی را از خارج از این کشورها، در آنجا گسترش دهد».

آقای مک‌مستر در عین حال در پاسخ به پرسش کریس والاس اطمینان داد که متحدان آمریکا در صورت اتخاذ تحریم‌های جدیدی که «رفتارهای مخرب ایران» را هدف قرار دهد، با واشینگتن همراهی خواهند کرد.

انتقاد از رویکرد دولت اوباما در قبال ایران

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی خود با شبکه خبری فاکس به انتقاد از رویکرد دولت پیشین ایالات متحده پرداخت و تصریح کرد: «در هشت سال اخیر، سیاست‌های آمریکا ناخواسته به ایران در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن قدرت بخشید».

آقای مک‌مستر افزود: «ما اکنون تأثیر این سیاست‌ها را در قالب فاجعه انسانی-سیاسی در خاورمیانه می‌بینیم و این سیاست‌ها به شکل‌گیری این وضعیت کمک کرده، و آنچه اکنون مهم است تغییر سیاست‌ها برای مواجهه با ایران است».

مشاور امنیت دونالد ترامپ سپس تأکید کرد که در شرایط کنونی «اینکه آمریکای تحت رهبری ترامپ روابط بسیار مستحکمی مثلاً با جهان عرب دارد، فرصتی شگرف در اختیار ما می‌گذارد تا با رفتارهای مخرب ایران در منطقه و فراتر از آن مقابله کنیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در طول کارزار انتخاباتی‌اش و پس از به قدرت رسیدن بارها از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده و آن را بدترین توافق ممکن توصیف کرده است.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ هم، مقام‌های ارشد دولت آمریکا بارها در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هشدار داده‌اند و اخیراً وزیر خارجه آمریکا خبر داده است که واشینگتن در حال بازنگری جامع سیاست‌های خود در قبال ایران است، چرا که «یک ایران مهار نشده» ظرفیت آن را دارد که مسیر کره شمالی را پیش بگیرد.

شواهدی که مقام‌های آمریکایی در مورد رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و مخرب ایران عنوان می‌کنند، از جمله شامل «نقش ایران در تشدید درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق و لبنان»، و «حمایت از حملات به اسرائیل» است و آمریکا، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» می‌شناسد.

در مورد توافق هسته‌ای هم رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً تصریح کرده که از نگاه او ایران به روح برجام پایبند نیست و در مقابل، ایران از زبان وزیر خارجه‌اش آمریکا را متهم به عدم پایبندی به روح و متن برجام کرده، گرچه معاون او عباس عراقچی تأیید کرده است که آمریکا همچنان به تعهداتش در مورد برجام پایبند است.

XS
SM
MD
LG