لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

مهر: «دستور زنگنه برای افزایش تولید و صادرات نفت»


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

به رغم اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مورد تغییر نکردن میزان تولید نفت تا پیش از برداشته شدت تحریم‌ها، خبرگزاری مهر مدعی است که وزیر نفت ایران دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ به «تولید و صادرات» روزانه نفت را صادر کرده است.

گزارش خبرگزاری مهر مدعی است که «با صدور دستورالعملی توسط دولت آمریکا تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای به طور کامل آزاد شد و ایران قصد دارد تا ۷ روز آینده حجم صادرات نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد».

چند منبع خبری دیگر هم در ایران، این گزارش خبرگزاری مهر را بازتاب داده‌اند، اما در هیچیک از این گزارش‌ها توضیح مستندی در مورد انتصاب این دستورالعمل به دولت آمریکا داده نشده و تنها ادعا شده که چنین دستورالعملی از سوی وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده، و در آن «جزئیات و روش جدید خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن تحریم‌های غرب علیه این کشور تشریح شده است».

خبرگزاری مهر همچنین روز سه‌شنبه، ۲۰ مرداد، خبر داد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در نامه‌‌ای به مدیران این وزارتخانه، دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ به «تولید و صادرات» روزانه نفت ایران را صادر کرده است.

این گزارش کمتر از ۱۰ روز پس از آن منتشر می‌شود که وزیر نفت ایران در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرده بود که تا اواخر آبان‌ماه همه تحریم‌ها علیه ایران رفع می‌شود، و افزوده بود که «یک ماه پس از رفع تحریم‌ها توان تولید نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت».

در همین حال بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بزرگترین شرکت بهره‌بردار نفتی ایران، اعلام کرده است که این شرکت آماده است تا در مدت سه روز «توان توليد نفت خام را به ميزان حداكثری كه مورد نظر وزير نفت است»، افزايش دهد.

با این حال رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در واکنش به انتشار خبرها درباره افزایش ۵۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ایران ظرف یک هفته آینده، گفت که میزان تولید نفت کشور تا برداشته شدن تحریم‌ها تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای جوادی تأکید کرد که «هرگونه» افزایش تولید نفت ایران «منوط» به برداشته شدن تحریم‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش از این نیز گفته بود که افزایش ۵۰۰ هزار بشکه به تولید و صادرات نفت ایران «به ‌لحاظ شرایط عرضه و تقاضا در بازار»، به ۶ ماه تا یک‌ سال زمان نیاز دارد.

ایران قبل از تحریم‌های بین‌المللی روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت و حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما میزان صادرات نفت ایران پس از تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.

با این حال وزیر نفت ایران ۱۱ مرداد گفته بود که یک ماه پس از رفع تحریم‌‌ها توان تولید نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و ایران بار دیگر می‌‌تواند به تولید نفت سه ميليون و ۹۰۰ هزار تنی، معادل تولید پیش از تحریم‌‌ها بازگردد.

بیژن زنگنه روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، نیز خبر داده بود که در نامه‌‌ای به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی بعد از لغو تحریم‌های غرب «در فاصله خیلی کوتاهی» تولید نفت خود را به مقدار پیش از تحریم‌ها خواهد رساند.

افزایش صادرات نفت ایران، به عقیده گروهی از تحلیلگران، ممکن است به تنش‌هایی در سازمان اوپک، تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان، بیانجامد.

خبرگزاری فرانسه، پیش از این با استناد به پیش‌بینی‌های چارلز رابرتسون، در بانک سرمایه‌گذاری «رنسانس کاپیتال»، اعلام کرده بود که صادرات نفت ایران می‌تواند تا سال آینده میلادی، بالقوه به سقف ۲.۴ میلیون بشکه در روز برسد.

در عین حال این خبرگزاری از قول گروهی از تحلیلگران ، احتمال ایجاد تنش میان کشورهای عربی نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس و کشورهایی مانند ایران، ونزوئلا یا الجزایر که به تولید بیشتر نیاز دارند، را پیش‌بینی کرده بود.

XS
SM
MD
LG