لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

مطهری: وارد نشدن به حوزه سیاست و اقتصاد نقطه قوت ارتش است


علی مطهری، نائب رئیس مجلس ایران، در واکنش به گفته‌های جنجالی حسن عباسی در مورد ارتش جمهوری اسلامی، تأکید کرده که نقطه قوت ارتش آن است که «وارد حوزه سیاست و اقتصاد نمی‌شود و صرفاً کار تخصصی خود را انجام می‌دهد».

در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی مطهری روز یکشنبه دهم مرداد تأکید کرده است که وارد نشدن ارتش به حوزه سیاست و اقتصاد، برای این نهاد نظامی «یک نقطه قوت است و نه نقطه ضعف».

به تازگی در شبکه‌های اجتماعی یک کلیپ ویدئویی از حسن عباسی، رئیس تشکیلاتی به نام «مرکز بررسی‌های دکترینال» منتشر شده که او در سخنانی با دفاع از عملکرد سپاه پاسداران و بسیج، ارتش را نیرویی «بی سروصدا» توصیف کرده است.

آقای عباسی که از او به عنوان عضو سپاه پاسداران یاد می‌شود، در بخشی از این کلیپ ویدئویی خطاب به آمریکا گفته است: «شما چیزی دوست دارید مثل ارتش که بی سروصدا در پادگان‌ها باشد و اگر آب این کشور (ایران) را ببرد، صدای آنها در نیاید و هیچ موضعی اتخاذ نکنند».

انتشار این سخنان واکنش چندین مقام ارشد نظامی را در پی داشته و از جمله سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، خبر داده که دادخواستی توسط علیه حسن عباسی تهیه شده و «او به زودی توسط دادگاه احضار خواهد شد تا پاسخگوی اظهارات خود باشد».

دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش هم از حسن عباسی به عنوان فردی بی‌اطلاع نام برده که اظهارات «نسنجیده» او نمی‌تواند «در خدمت نظام» باشد.

سخنان حسن عباسی واکنش‌هایی را در میان مقام‌های سپاه پاسداران نیز در پی داشته و از جمله محسن رضایی، فرمانده اسبق این نیرو «اهانت به ارتش و سپاه» را «خواست اسرائیل و آمریکا» ارزیابی کرده است.

روز یکشنبه نیز در واکنش دیگری رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، تلاش برای ایجاد اختلاف بین سپاه و ارتش را محکوم به شکست خوانده است.

او در عین حال بدون اشاره مستقیم به حسن عباسی یادآور شده که ویدئوی منتشر شده، «بخشی از سخنان یکی از کارشناسان پیرامون ارتش در سال ۸۹ و در جمعی دانشجویی» است، و انتشار آن «اقدامی سؤال‌برانگیز و تفرقه‌افکنانه» است که «می‌تواند مورد پیگرد قرار گیرد».

علی مطهری نیز روز یکشنبه با اشاره به اینکه سخنان حسن عباسی «مربوط به قبل» است، گفته است که «روشن نیست این صحبت‌ها با چه انگیزه‌ای بیان شده است».

او همچنین از ارتش به این دلیل که «وظایف محوله را به خوبی انجام می‌دهد» تمجید کرده و خواستار پرهیز از تضعیف آن شده است.

ناب رئیس مجلس در مقابل بدون نام بردن از سپاه پاسداران یادآور شده که «اجتماع نیروی نظامی با قدرت اقتصادی و سیاسی و هم‌چنین قدرت رسانه‌ای باعث می‌شود یک نهاد نظامی به تدریج تبدیل به یک حزب قدرتمند سیاسی شود و این می‌تواند برای آینده کشور مخاطراتی ایجاد کند».

انتقادی که پیش از این چندین بار در سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز بازتاب داشت و او به صراحت گفته بود که « جمع شدن تفنگ، پول و رسانه در یک نهاد فساد می‌آورد».

XS
SM
MD
LG