لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

هزاران تن از هواداران شورای ملی مقاومت در پاریس گرد هم آمدند


تصویری از یکی از تجمعات پیشین شورای ملی مقاومت در پاریس
تصویری از یکی از تجمعات پیشین شورای ملی مقاومت در پاریس

برخی رسانه‌های عرب‌زبان از برگزاری نشستی با حضور هزاران تن از هواداران «شورای ملی مقاومت» از گروه‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی در پاریس خبر داده‌اند، که چهره‌هایی چون ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی از سخنرانان آن بوده‌اند.

در گزارش‌هایی مستقل، سایت خبری گلف‌نیوز، شبکه‌های خبری العربیه و الحدث، نوشته‌اند که گردهمایی پاریس روز شنبه ۱۹ تیر برگزار شده، و علاوه مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، و فیلیپ کراولی معاون پیشین وزرات خارجه آمریکا، از سخنرانان این همایش بوده‌اند.

بر پایه این گزارش‌ها شماری از چهره‌های عربی و بین‌المللی، از جمله سید احمد غزالی، نخست‌وزیر الجزایر در اوائل دهه ۹۰ میلادی، صلاح القلاب وزیر پیشین اطلاع‌رسانی اردن، محمد عرابی وزیر خارجه پیشین مصر در اوائل سال ۲۰۱۱، و عزام الاحمد از اعضای جنبش فلسطینی فتح، و نیز برنار کوشنر وزیر خارجه پیشین فرانسه، خوسه لوئیس ساپاترو نخست‌وزیر پیشین اسپانیا، جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، و روددی جولیانی شهردار پیشین نیویورک از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی بوده‌اند.

منابع عربی تعدادشرکت‌کنندگان در این گردهمایی را به نقل از شورای ملی مقاومت ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده‌اند، و گلف‌نیوز نوشته است که این مراسم به طور همزمان از تلویزیون‌های العربیه، الحدث و شبکه اسکای‌نیوز عربی (مستقر در دوبی) پخش شده است.

شورای ملی مقاومت از گروه‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران است که در اوائل دهه ۸۰ میلادی، و در پی ائتلاف سازمان مجاهدین خلق و چند گروه دیگر مخالف جمهوری اسلامی شکل گرفت.

نشست شورای ملی مقاومت در پاریس امسال به سالگرد توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی همزمان بود و آن طور که گلف‌نیوز به نقل از بیانیه این شورا نوشته، این نشست به دنبال آن بود «از چهره واقعی رژیم "میانه‌روی" ایران پرده بردارد. رژیمی مستبد و سفاک که با شکنجه مردمان خود، و بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه، به رغم توافق اتمی سال گذشته و قطعنامه سازمان ملل، همچنان به آزمایش سلاح‌های اتمی ادامه می‌دهد».

العربیه در گزارش خود از این نشست به گفته‌های مریم رجوی اشاره کرده که با اشاره به «افزایش میزان محدودیت‌ها از زمان روی کار آمدن حسن روحانی»، و «سرکوب روزافزون اهل سنت در ایران»، سرنگوی رژیم ولایت فقیه را راه حل نجات کشور دانسته است.

رئیس شورای ملی مقاومت همچنین گفته است که «ایران در سوریه دست به انواع زد و بندها و کشتارها برای حفظ بشار اسد زد، چون می‌خواست عقب‌نشینی از بمب‌سازی را با قدرت‌نمایی پنهان کند».

ترکی الفیصل: من هم خواهان سرنگونی رژیم هستم

از میان سخنرانان گردهمایی پاریس، سخنان ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، بیش از دیگران بازتاب داشته است.

گلف‌نیوز در زمان سخنرانی ترکی الفیصل، جایی سخنان او با شعار عربی «مردم خواهان سقوط رژیم هستند» شعار کلیدی معترضان در اعتراض‌های موسوم به بهار عربی، قطع شد و در پاسخ به این شعار ترکی الفیصل گفت که «من هم خواهان سرنگونی رژیم هستم».

او در سخنان خود گفت که «مردم ایران نخستین قربانیان بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت‌الله خمینی هستند» و افزود که «خمینی و جانشینانش برای صدور انقلاب خود به سراسر جهان تلاش کردند».

شاهزاده سعودی افزود که اعراب همیشه برای ایرانیان احترام قائل بوده‌اند.

بخشی از سخنان رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان که در آن به مسعود رجوی اشاره شده بود، در رسانه‌های داخل ایران بازتاب داشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00
لینک مستقیم

جایی که ترکی الفیصل خطاب به مریم رجوی، و در تقدیر از مبارزه‌های او و مسعود رجوی، از مسعود رجوی به عنوان «همسر مرحوم» او یاد می‌کند.

برخی رسانه‌های داخل ایران این خطاب را به اعلام مرگ مسعود رجوی از زبان ترکی الفیصل تعبیر کرده‌اند.

اما سایت سازمان مجاهدین عبارت «همسر مرحوم» را از سخنان ترکی الفیصل حذف کرده و از قول او آورده است که «خانم رجوی، مبارزات شما و مسعود رجوی همچون حماسه‌های شاهنامه، اسطوره خواهد شد».

تلاش رادیو فردا برای ارتباط با شورای ملی مقاومت و کسب نظر در مورد این موضوع بی‌نتیجه مانده است.

مسعود رجوی که رهبری سازمان مجاهدین خلق را برعهده داشت، سال‌هاست که در انظار عمومی ظاهر نشده و این موضوع به شایعاتی در مورد درگذشت او دامن زده است.

XS
SM
MD
LG