لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

نتانیاهو یک روز مانده به نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا، با کلینتون و ترامپ دیدار می‌کند


دیدار بنیامین نتانیاهو و وزیر خارجه کلینتون در پاییز ۹۱ در بیت‌المقدس. نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز یکشنبه علاوه بر خانم کلینتون با دونالد ترامپ هم دیدار کند
دیدار بنیامین نتانیاهو و وزیر خارجه کلینتون در پاییز ۹۱ در بیت‌المقدس. نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز یکشنبه علاوه بر خانم کلینتون با دونالد ترامپ هم دیدار کند

رسانه‌های اسرائیل و آمریکا خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه چهارم مهر تنها ۲۴ ساعت قبل از نخستین مناظره تلویزیونی دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با آنها دیدار خواهد کرد.

دیدارهای جداگانه بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در نیویورک، در حاشیه حضور نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، انجام می‌شود.

دفترهای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ انجام دیدار روز یکشنبه تأیید کرده‌اند.

پیشتر اعلام شده بود، نتانیاهو قصد ندارد با هیچیک از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سفر به نیویورک، ملاقات کند.

نتانیاهو در جریان این دوره از کارزار انتخاباتی آمریکا، سخنانی که به حمایت تلویحی از یکی از دو نامزد اصلی تعبیر شود، بیان نکرده است.

در این زمینه اوفیر آکونیس، وزیر علوم و فن‌آوری اسرائیل، پنجشنبه به رسانه‌ها گفته بود، اسرائیل باید این بار از «هر گونه دخالت در انتخابات آمریکا خودداری کند».

این وزیر اسرائیلی عضو حزب لیکود گفته بود «دخالت‌های دور پیشین به زیان اسرائیل تمام شده است».

در آن زمان دموکرات‌ها نزدیکی زیاد بنیامین نتانیاهو به میت رامنی رقیب باراک اوباما را به «دخالت» نخست‌وزیر اسرائیل به سود نامزد جمهوریخواهان تعبیر کرده بودند.

باراک اوباما در هشت سال ریاست جمهوری خود مناسبات سرد و گاه متشنجی با بنیامین نتانیاهو داشت و پنجشنبه گذشته نیز در هفدهمین و آخرین دیدار با نتانیاهو و یک روز قبل از آن در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتقادهای صریح از اسرائیل را به خاطر ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطینی تکرار کرد.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود سیاست‌های نتانیاهو را هم در زمینه «ساخت دیوار» تحسین کرده و هم از «قاطعیت» و «موفقیت‌های اسرائیل» در مبارزه با تروریسم و شناسایی زودهنگام مسلمانانی که ممکن است «خطر امنیتی» داشته باشند، تمجید کرده است.

او گفته است که اگر رئیس‌جمهور شود از سیاست‌های اسرائیل این دو زمینه الگو می‌گیرد.

آقای ترامپ ساخت «دیواری خیلی خیلی بلند» در مرز آمریکا با مکزیک را با دیواری «با کاربردهای موفقیت‌آمیز» که اسرائیل با اراضی فلسطینی کشیده، مقایسه کرده است.

او همچنین گفته است، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا باید مانند اسرائیل «مسلمانانی را که ممکن است حتی در آینده خطری بالقوه برای آمریکا باشند، پیشاپیش شناسایی کنند» و تا آن زمان، «ورود مسلمانان از کشورهای مشکل آفرین به آمریکا باید ممنوع شود».

در عوض این موضع ترامپ که دادن پول‌های کلان به اسرائیل باید به صورت وام باشد و اسرائیل باید این پول‌ها را به آمریکا برگرداند، ۱۰ روز پیش اسرائیل را به امضای توافق دریافت کمک نظامی بلاعوض ۳۸ میلیارد دلاری از آمریکا وادار کرد.

در این زمینه سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام گفته بود، دولت اسرائیل باید تا بعد از انتخابات برای امضای این توافق صبر می‌کرد زیرا هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات اتفاق نظر دارند که مبلغ کمک‌ها باید بیش از ۳۸ میلیارد دلار باشد.

شماری از سران جهانی در حاشیه حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نامزدهای انتخابات آمریکا دیدار کرده بودند که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر از جمله آنها بود.

با وجود این، دیدار نتانیاهو با دو نامزد، به دلیل «نفوذ عمیق» او بر کنگره و صحنه سیاست آمریکایی می‌تواند اثراتی متفاوت داشته باشد.

به گزارش جروزالم پست، هنوز در این دوره نیز، اکثریت یهودیان آمریکایی به روال سنتی، به نفع نامزد دموکرات‌ها رأی خواهند داد.

جروزالم پست همچنین مدعی است که ۹۵ درصد از پول‌های اهدایی سرمایه‌داران کلان یهودی آمریکایی در این دوره از کارزار انتخاباتی، به کمپین خانم کلینتون اعطا شده و تنها پنج درصد آنها به کمپین ترامپ تزریق شده است.

پیشتر شلدون ادلسون میلیاردر آمریکایی، و دوست نزدیک و حامی اصلی نتانیاهو، که صاحب کازینوهای متعددی در آمریکاست، قول یکصد میلیون دلاری کمک به ترامپ را داده بود.

XS
SM
MD
LG