لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

گسترش بحران میان فلسطینی‌ها و اسرائیل پس از قتل سه عضو یک خانواده اسرائیلی


پس از قتل سه عضو یک خانواده اسرائیلی با چاقو و نیز کشته شدن چهار فلسطینی در درگیری‌های روز جمعه ۳۰ تیر، بحران اخیر میان فلسطینی‌ها و اسرائیل ابعاد تازه‌ای یافته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که این کشور هزاران نیروی امنیتی و نظامی خود را از بیم گسترش خشونت‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، مستقر کرده است.

درگیری‌ها از شرق بیت‌المقدس به شهرک‌های مختلف کرانه باختری، و مرز غزه با اسرائیل سرایت کرده است.

به گزارش رسانه‌ها، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل و ژنرال گادی آیزنکوت فرمانده ارتش اسرائیل شنبه از محل کشته شدن سه عضو یک خانواده اسرائیلی بازدید کردند.

آقای لیبرمن بر «قاطعیت» برخورد اسرائیل با عوامل حمله به یک «خانواده بی‌گناه اسرائیلی» تأکید کرد و از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست که این حمله «مذبوحانه» را به طرزی روشن محکوم کند.

بحران جدید میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از جمعه ۲۳ تیر با حمله مسلحانه سه عرب شهروند اسرائیل در نزدیکی ورودی مسجدالاقصی به نیروهای امنیتی اسرائیل آغاز شد.

اسرائیل در پی کشته شدن دو عضو مرزبانی خود و زخمی شدن یک تن دیگر، تدابیر امنیتی در اطراف الاقصی را در هفته گذشته گسترش داد.

اما خشم فلسطینی‌ها از محدودیت‌ها و تشدید تدابیر امنیتی که اسرائیل برای نمازگزاران در الاقصی برقرار کرد، جمعه ۳۰ تیر در روزی که آن را «روز خشم» نامیدند، به درگیری‌های گسترده انجامید.

واکنش نیروهای اسرائیلی به فلسطینی‌های تظاهرکننده‌ای که عصر جمعه در محله‌های فلسطینی‌نشین شرق بیت‌المقدس و شهرک قلندیه، سنگ و بطری آتش‌زا پرتاب می‌کردند، به کشته شدن سه فلسطینی انجامید.

ده‌ها فلسطینی دیگر نیز در این روز زخمی شده و شماری بازداشت شدند؛ یکی از مجروحان فلسطینی نیز یک روز بعد درگذشت.

اما بحران پس از آن شدت گرفت که یک فلسطینی ۱۹ ساله چاقو به دست، شامگاه جمعه با ورود به خانه یک خانواده اسرائیلی، پدر سالمند و یک پسر و یک دختر حدوداً چهل ساله او را با ضربات چاقو کشت و مادر ۶۸ ساله خانواده نیز شدیداً زخمی شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این خانواده درب منزل خود را در یهودی‌نشین «حلمیش» در کرانه باختری برای ورود مهمانان جهت شرکت در جشن تولد یکی از اعضای خانواده باز گذاشته بود.

این گزارش‌ها می‌گوید، کودکانی که نوه‌های خانواده بودند، سریعاً به اتاقی در منزل هدایت شده و در اتاق را از درون بستند، اما فریادهای بزرگسالان را که با حمله چاقو کشته شدند، می‌شنیدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یک سرباز اسرائیلی همسایه که در مرخصی بود اما اسلحه خود را به همراه داشت، با شنیدن ضجه‌های خانواده‌ای که مورد ضربات چاقو قرار گرفته بود، به محل رسید و از پنجره به سوی خرابکار چاقو به دست شلیک کرد و او را زخمی و سپس دستگیر کرد.

پلیس اسرائیل می‌گوید، مهاجم فلسطینی مدعی شده که برای دفاع از الاقصی به این حمله دست زده است.

پلیس اسرائیل صفحه فیس‌بوک این مهاجم را نیز بسته است؛ این حمله‌کننده در آخرین پست خود در فیس‌بوک نوشته بود که «زندگی در حالی که الاقصی از سوی صهیونیست‌ها مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد، بی‌ارزش است».

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که در پی حضور وزیر دفاع و فرمانده ارتش در خانه خانواده‌ای که مورد حمله قرار گرفت، صدها نظامی در این منطقه و دیگر یهودی‌نشین‌ها مستقر شدند زیرا تکرار این نوع حملات را دور از انتظار نمی‌دانند.

نهادهای امنیتی اسرائیلی گفته‌اند، مهاجم فلسطینی که سه عضو خانواده اسرائیلی را کشت، تعلق سازمانی نداشته اما حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر تشکل‌های «جبهه مقاومت» از اقدام مهاجم به عنوان «دفاع از حرمت حرم شریف» تجلیل کردند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند، سازمان امنیت داخلی اسرائیل و ارتش این کشور برادر مهاجم فلسطینی را دستگیر کرده و خانه آنها را نیز در چارچوب سیاست ویران کردن خانه تروریست‌هایی که اسرائیلیان را کشته اند، به زودی ویران می‌کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی شامگاه جمعه، در پی کشته شدن فلسطینیان در درگیری با نیروهای اسرائیلی، و پیش از آنکه بحران با حمله مرگبار به خانواده اسرائیلی گسترش یابد، از قطع «تمامی تماس‌ها» و «کانال‌های ارتباطی» با اسرائیل خبر داد.

دولت آمریکا که پیشتر از عواقب گسترش بحران بر سر الاقصی ابراز نگرانی کرده بود، در پی رخدادهای روز جمعه، طرفین را به آرامش دعوت کرد.

مصر نیز از رخدادهای جمعه ۳۰ تیر ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در دو بیانیه کشته شدن فلسطینی‌ها و سپس حمله به خانواده اسرائیلی را محکوم کرد.

اردن، ترکیه و سازمان کشورهای اسلامی اسرائیل را فرا خوانده بودند از اقداماتی که فلسطینیان را خشمگین می‌کند، دوری کند، اما همه شواهد نشان می‌دهد بحرانی که بر سر گیت‌های الکترونیک آغاز شده بود، ابعاد تازه‌ای می‌یابد.

XS
SM
MD
LG