لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

جانشین قرارگاه ثارالله: پرواز پهپادهای شخصی در آسمان تهران ممنوع شد


علیرضا ربیعی
علیرضا ربیعی

پس از پرواز دو پرنده بدون سرنشین به نزدیکی دفتر رهبر جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته، جانشین عملیات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران اعلام کرد که پرواز «کوادکوپترها و هلی‌شات‌های شخصی و خصوصی در تهران ممنوع شد».

علیرضا ربیعی روز دوشنبه دوم اسفند، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت که قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران مسئول تأمین امنیت تهران و صدور هرگونه مجوز برای پرواز پرنده های بدون سرنشین است.

به گفته آقای ربیعی، بعضی از پرنده‌های بدون سرنشین که توسط اتحادیه‌های مختلف به ایران وارد شده و به اشخاص فروخته شده، بدون داشتن مجوز به پرواز در آمده بودند که با آنها «برخورد» شده است.

او اعلام کرد که این پرنده‌های بدون سرنشین مصادره شده و یا از پرواز دوباره آنها جلوگیری شده است.

آقای ربیعی اضافه کرد: «بر اساس دستورالعملی که اخیراً صادر شده، جلوی پرواز این پرنده‌ها را که مشکلات امنیتی و بعضاً مشکلات اجتماعی و روانی در جامعه را به‌وجود آورده‌ بودند، گرفتیم».

قرارگاه ثارالله تهران یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران در تهران است که وظیفه آن «مدیریت امنیت پایتخت و دیگر شهرهای استان تهران» اعلام شده است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره شلیک «ممتد» پدافند هوایی در عصر روز دوشنبه ۲۷ دی، برخی از مقام‌های نظامی و دولتی اعلام کردند که یک پرنده بدون سرنشین فیلمبرداری وارد منطقه «پرواز ممنوع» شده بود و پدافند هوایی به آن شلیک کرده است.

صبح روز سوم دی ماه نیز صدای شلیک پدافند هوایی در محدوده میدان انقلاب شنیده شد و پس از آن تعدادی از سایت‌ها از جمله «عصر ایران» اعلام کردند که بر اثر این شلیک‌ها یک «هلی‌شات» یا پهپاد در اطراف دفتر رهبر جمهوری اسلامی مشهور به «بیت رهبری» ساقط شده است.

در این زمینه محسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران، گفته بود که این «هلی‌شات» متعلق به صداوسیما و به دنبال تصویربرداری هوایی از محل نمازجمعه تهران بوده، اما «به منطقه پرواز ممنوع بی‌توجهی کرده و وارد این منطقه شده است».

صداوسیما این ادعا را تکذیب کرده است.

نهادهایی چون دفتر رهبر جمهوری اسلامی، قوه قضاییه و شورای نگهبان در محدوده خیابان جمهوری و میدان حر قرار دارند.

«شئ نورانی مربوط به آزمایش موشک ماهواره‌برغربی‌« است

روز دوشنبه همچنین معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی اعلام کرد که شیء نورانی دیده شده در برخی نقاط ایران « مربوط به آزمایش موشک ماهواره‌بر، در یکی از کشورهای غربی بوده و تصور اینکه بر فراز آسمان ایران بوده است، صحیح نیست».

علیرضا الهامی تأکید کرد: «علت اینکه این شئ نورانی در تعدادی از استان‌های ما و کشورهای دیگر رویت شده است، ارتفاع بسیار بالای آن و میزان سوخت بسیار زیاد آن بوده است».

او به جزئیات بیشتری درباره این شیء نورانی اشاره نکرده است.

عصر روز یکشنبه گزارش‌هایی از مشاهده شدن شیء ناشناس پرنده در آسمان برخی از شهرهای کشور منتشر شد. براساس گزارش‌ها، این شیء در ساعت ۱۹ در آسمان ظاهر و بعد از ۱۰ دقیقه محو شد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که پس از مشاهده شدن چند شیء نورانی در شمال ایران در مهر ماه سال گذشته، خبرگزاری فرانسه و رویترز و آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۱۶ مهر۹۴، به نقل از دو مقام در دولت ایالات متحده اعلام کردند که چهار فروند از موشک‌های شلیک شده روسیه به سمت اهدافی در سوریه، منحرف شده و در خاک ایران سقوط کرده‌اند.

مرضیه افخم،سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، این گزارش‌ها را تأیید نکرده بود و وزارت دفاع روسیه ضمن تکذیب این گزارش‌ها اعلام کرده بود که موشک‌های پرتاب شده در سوریه به هدف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG