لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

درخواست مقام وزارت بهداشت برای افزایش هفت برابری مالیات سیگار


یکی از کارزارهای مبارزه با مصرف سیگار در منطقه تیران و کرون اصفهان
یکی از کارزارهای مبارزه با مصرف سیگار در منطقه تیران و کرون اصفهان

یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید ایران از نظر مالیات دخانیات در منطقه٬ تنها از افغانستان جلوتر است و مالیات سیگار در کشور باید هفت برابر افزایش یابد.

خسرو صادق‌نیت٬ رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۱۳ خرداد، به خبرگزاری ایرنا گفت که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران از نظر اخذ مالیات سیگار «از همه کشورهای منطقه به جز افغانستان عقب‌تر است».

آقای صادق‌نیت افزود براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰ درصد مالیات بر محصولات دخانی در سطح عرضه، هشت درصد از مصرف آن کم می‌شود.

او اضافه کرد وزارت بهداشت به مجلس پیشنهاد کرده بود که مالیات بر بر محصولات دخانی در سطح عرضه خرده‌فروشی به میزان ۲۵ درصد تصویب شود که مجلس این پیشنهاد را رد کرد.

آقای صادق نیت یادآور شده اگر این پیشنهاد در مجلس دهم تصویب شود «ایران در بین کشورهای دنیا از نظر مبارزه با دخانیات و اخذ مالیات بر آن در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد».

آن‌طور که این مقام مسئول بیان کرده در حال حاضر «مالیات سیگار برای سیگارهای داخلی حدود ۱۰ درصد قیمت کارخانه است».

او اضافه کرده «تفاوت قیمت یک پاکت سیگار در کارخانه تا خرده‌فروشی بسیار زیاد است که سود آن به جیب دلالان دخانیات می‌رود». دلالانی که به گفته این مقام وزارت بهداشت، «با نفوذ جلوی مبارزه موفق با دخانیات را می‌گیرند».

رئیس مرکز سلامت مخیط و کار وزارت بهداشت همچنین گفته است که این وزارت‌خانه تلاش می‌کند این «نقص قانونی» را از طریق رایزنی با مجلس و با همت «نمایندگان سلامت‌خواه» جبران کند.

آمار مصرف دخانیات در ایران با خاطر پایین بودن نرخ مالیات این کالا نسبت به بسیاری از کشور‌های جهان٬ از سوی مقام‌های بهداشتی این کشور «نگران‌کننده» اعلام شده است.

محمدحسین قربانی٬ نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان برای درمان افراد سیگاری در کشور هزینه می‌شود.

آقای قربانی در آن زمان یادآور شده بود که ایران بر اساس قوانین کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان بهداشت جهانی٬ متعهد به کاهش سالانه میزان قابل توجهی از مصرف دخانیات در کشور شده و «بهترین مؤلفه برای کاهش مصرف دخانیات افزایش مالیات بر مصرف آن است».

در حال حاضر در ایران نزدیک به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده انواع مواد دخانی هستند و چهار درصد از کل مرگ و میر بالای۳۰ سال، به مصرف دخانیات نسبت داده می‌شود.

بر اساس نتایج پیمایشی که سال گذشته بخش‌هایی از نتایج آن منتشر شده٬ پس از سیگار الکل پر‌مصرف‌ترین ماده در ایران است.

مصرف قلیان و سایر مواد نیز در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار گرفته‌اند٬ اما از ارقام و آمار آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

بنا به آمارهای رسمی در ایران حدود ۱۳۰ هزار معتاد به الکل و ۱.۵ تا ۳ میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد. همین آمار شمار مصرف‌کنندگان الکل را یک میلیون نفر و شمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر را بین هفت تا ۱۰ میلیون نفر ارزیابی می‌کند.

XS
SM
MD
LG