لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مقام وزارت نفت: ایران ذخیره نفت بدون مشتری بر آب‌ها ندارد


پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد ذخیره‌سازی نفت ایران در نفت‌کش‌های شناور بر خلیج فارس، ایران می‌گوید که در پایانه‌های خلیج فارس، هیچ نفتی را بدون مشتری بر روی آب ندارد و در عین حال توان عملیاتی صادرات خود را تا سقف شش میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

خبرگزاری مهر، روز سه‌شنبه هفتم مهر ماه، به نقل از مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی نوشت که در حال حاضر ایران در ترمینال‌های خلیج فارس «هیچگونه نفت روی آب بدون مشتری ندارد».

سید پیروز موسوی البته توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد اما اظهارات او در تناقض با گفته‌های رئیس شرکت ملی نفت ایران است که اواخر مرداد امسال به خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، گفته بود که حجم نفت روی آب ایران کمتر از ۱۰ میلیون بشکه و مطابق «عرف بازار نفت» است.

رکن‌الدین جوادی در آن زمان توضیح داده بود که تولیدکنندگان نفت در شرایط کاهش تقاضا، به ذخیره‌سازی نفت روی آب و خشکی اقدام می‌کنند تا «مانور عملیاتی داشته‌ باشند و ایران هم از این عرف مستثنی نیست».

یک هفته پیش از این اعلام آقای جوادی، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یک شرکت متخصص کنترل فعالیت‌های کشتیرانی نوشته بود که «حجم نفت انبار شده ایران در آب‌های خلیج فارس حدود ۵۰ میلیون بشکه است و به نسبت آوریل سال ۲۰۱۴ حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته است».

سی‌ان‌ان نوشته بود که حجم نفتی که ایران انبار و پنهان کرده نکته بسیار مهمی است، چون پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در ماه‌های آینده میلیون‌ها بشکه نفت محصول ایران یکباره به بازار جهانی سرازیر خواهد شد.

این شبکه خبری یادآور شده بود که ایران مدعی است که در نفتکش‌های شناور در آب‌های خلیج فارس نفتی انبار نکرده، ولی هیچکس این ادعای ایران را باور ندارد، و تا همین چندی پیش کار‌شناسان بر این باور بودند که ایران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون بشکه نفت انبار کرده است.

در ماه آوریل امسال رویترز با اشاره به تحریم‌های غرب که کماکان به عنوان سدی بر افزایش صادرات نفت ایران باقی مانده، اعلام کرده بود که تهران حداقل ۳۰ میلیون بشکه نفت خام در نفتکش‌های خود در خلیج فارس ذخیره کرده است.

افزایش توان عملیاتی صادرات نفت

اما در صورتی که توافق هسته‌ای ایران اجرایی شود، انتظار می‌رود که ایران تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد و در این زمینه خبرگزاری‌ها از چندی پیش گزارش‌هایی را در مورد دستور وزیر نفت ایران برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه منتشر کردند.

در این زمینه معاون وزیر نفت، و رئیس شرکت ملی نفت ایران، از انجام مذاکرات برای فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفتی خبر داده که به گفته او تولید آن، بلافاصله و در مدتی کوتاه‌تر از یک ماه پس از لغو تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

اکنون نیز مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به افزایش توان عملیاتی صادرات نفت ایران تا سقف ۶ میلیون بشکه در روز، گفته است که به منظور افزایش صادرات نفت خام ایران در دوران پساتحریم، «تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی تأسیسات، اسکله و مخازن ذخیره سازی در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس به پایان رسیده است».

پیروز موسوی افزوده است که در صورت دستور وزیر نفت هیچ گونه محدودیتی به منظور افزایش صادرات نفت خام از مسیر پایانه‌های نفتی کشور در منطقه خلیج فارس وجود ندارد و پایانه‌های نفتی آماده لغو تحریم‌ها و صدور دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت توسط وزیر نفت هستند.

ایران امیدوار است با لغو تحریم‌ها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز خود، تولید روزانه نفت خام خود را در مرحله اول به روزانه ۵ میلیون بشکه و پس از مدتی به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

تولید نفت خام ایران در ماه‌های اخیر، روزانه بین دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG