لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

نخستین انتخابات شوراهای شهر در تاریخ عمان شنبه برگزار می‌شود


یکی از تجمعات معرتضان عمانی در اسفند ۸۹
یکی از تجمعات معرتضان عمانی در اسفند ۸۹
عمانی‌ها قرار است روز شنبه ۲ دی، نخستین بار در تاریخ کشورشان، در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند.
به نظر می‌رسد برگزاری این انتخابات گامی است در مسیر آرام کردن نا‌رضایتی‌هایی که از حدود دو سال پیش در عمان بروز کرده است.
ثبات در عمان که همپیمان آمریکا است، از آنجا حائز اهمین است که سواحل آن مقابل سوحل ایران در تنگه هرمز واقع است. یک پنجم صادرات نفت منطقه به جهان از این تنگه عبور می‌کند.

پادشاهی عمان یکی از قدیمی‌ترین کشورهی عربی است که سلطان قابوس از ۴۲ سال پیش در آن حکومت می‌کند.

این کشور در دو سال اخیر، شاهد اعتراض‌هایی الهام گرفته از اعتراض‌های دیگر کشورهای عربی شاهد انقلاب بود؛ هرچند که این اعتراض‌ها که علیه فساد و بی‌کاری صورت گرفت، به گستردگی اعتراض‌ها در کشورهای شاهد انقلاب نشد.

بلافاصله پس از آغاز اعتراض‌ها، حکومت عمان وعده ایجاد هزاران شغل و برگزاری انتخابات شوراهای شهر را داد و به مجلس شورا، تنها نهاد منتخب در این کشور، برخی اختیارات قانونگذاری بخشید.

برپایه اعلام رسمی، دولت عمان از ژانویه تا اکتبر سال جاری، ۵۲ هزار شغل در بخش دولتی و حداقل ۲۲هزار شغل در بخش خصوصی ایجاد کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول در دولت عمان گزارش داده است که شمار افراد جویای کار ثبت نام کرده، به ۱۷۲۳۰ نفر در پایان اکتبر ۲۰۱۲ کاهش یافته است. این در حالی است که اکتبر ۲۰۱۱ شمار افراد جوایای کار ۶۸۰۰۷ نفر بود.

با این وجود به نظر می‌رسد انتخابات شوراهای شهر از اهمیت شایانی برای شهروندان عمانی که شمار آن‌ها به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد، برخوردار نیست.

پوستر‌ها و بروشورهای تبلیغاتی در مناطق مختلف عمان منتشر شده است که در آن نامزد‌ها به رای دهندگان وعده تعمیر راه‌ها یا ایجاد میدان‌هایی برای مسابقات اتومبیل رانی می‌دهند. با این وجود بسیاری از عمانی‌ها می‌گویند که این انتخابات بی‌معنی است چرا که شورهای شهر هیچ اختیارات قابل ذکری ندارند.

مالک المالکی، کارمند یکی از ادارات دولتی به خبرگزاری رویترز گفته است: «به نظرم اعضای شوراهای شهر نمی‌ترانند تغییری ایجاد کنند چرا که سیاسیتمدار نیستند و اختیاری برای ایجاد تغییر ندارند.»

او افزود: «آن‌ها همچون اعضای مجلس شورا نیستند تا بتوانند با اینجاد جار و جنجال، برای فرزندان ما شغل ایجاد کنند.»

انتخابات مجلس شورای عمان از سال ۱۹۹۱ میلادی به صورت منظم برگزار می‌شود. البته ابتدا رأی‌گیری تنها در میان مجموعه‌ای از نخبه‌های سیاسی که از سوی حکومت انتخاب می‌شدند برگزار می‌شد. اما از سال ۲۰۰۳ تمام شهروندان حق شرکت در انتخابات یافتند.

در جریان اعتراض‌های سال گذشته عمان که به درگیری معترضان با نیروهای امنیتی انجامید، دو نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. صد‌ها نفر نیز دستگیر شدند که با صدور عفو از سوی سلطان قابوس، اکثر آن‌ها آزاد شدند.

ماه می‌گذشته نیز صد‌ها نفر از کارکنان مؤسسات وابسته به شرکت نفت دوتی عمان با خواست افزایش حقوق خود اعتصاب کردند. پس از آن شرکت نفت اعلام کرد که با حل مشکلات بسیاری از کارکنان، اکثر آن‌ها به کارهای خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عمان، در انتخابات روز شنبه این کشور یک هزار و ۴۷۵ نامزد بر سر تصاحب ۱۹۲ کرسی شوراهای شهر، رقابت می‌کنند. کمتر از ۵۰ تن از نامز‌دها زن هستند.
XS
SM
MD
LG