لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

نزاع انتخاباتی در خوزستان یک کشته به جا گذاشت


یکی از مصدومان درگیری بین هواداران دو نامزد انتخاباتی در بیمارستان نظام مافی شوش جان باخت.
یکی از مصدومان درگیری بین هواداران دو نامزد انتخاباتی در بیمارستان نظام مافی شوش جان باخت.

درگیری طرفداران دو نامزد انتخابات مجلس در روز شنبه سوم بهمن، در «شهرک بهرام» از روستاهای شهرستان شوش در استان خوزستان، منجر به کشته شدن یک مرد ۳۲ ساله و زخمی شدن دو نفر دیگر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحمان موسوی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان، گفته است که هواداران دو نفر از نامزد‌ها که «همگی فامیل بودند»، ظهر روز شنبه با هم درگیر شدند که یک نفر بر اثر ضربات چاقو جان خود را از دست داد.

ایسنا هم به نقل از این مقام انتظامی نوشته است که حال دو زخمی این حادثه «خوب» گزارش شده است.

در گزارش مستقلی در این زمینه خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که این افراد جمعه شب نیز درگیر شده بودند اما این درگیری «بدون خونریزی» پایان یافته بود.

براساس این گزارش، این درگیری اما در صبح روز شنبه ادامه یافت که به مصدوم شدن سه نفر با ضربات چاقو منجر شد و در ‌‌نهایت یکی از مصدومان در بیمارستان نظام مافی شوش جان باخت.

رضا نجاتی، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان، اعلام کرد که دو نفر از «عوامل» این درگیری دستگیر شده‌اند و تلاش برای دستگیری «سایر عوامل و شخص قاتل» ادامه دارد.

خبرگزاری‌های ایران اشاره نکرده‌اند که این درگیری‌ها بین طرفداران کدام یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس رخ داده است.

«شهرک بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش در ۱۰ کیلومتری جاده شوش - اندیمشک واقع است.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان شوش ۲۳ نفر کاندید شده بودند که تنها سه نفر مورد تایید هیات نظارت قرار گرفتند و اجازه یافته اند تا در انتخابات شرکت کنند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران روز شنبه، ۲۸ آذر ماه، گفته بود که ۱۰ حوزه انتخاباتی به لحاظ امنیتی و به دلیل مسائلی چون «شرایط خاص منطقه»، «تهدیدات دشمنان» و «برخی اختلافات قومی که حتی در گذشته منجر به قتل هم شده» در «وضعیت قرمز» قرار گرفته‌اند.

در تشریح این موضوع، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور، با اشاره به تهیه «اطلس امنیتیِ» انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفته بود چهار استان کشور که در برگیرنده ۱۰ حوزه انتخاباتی هستند، در وضعیت قرمز امنیتی دسته‌بندی شده‌اند.

آقای ذوالفقاری بدون اشاره به این استان‌ها گفته بود که از ۲۰۷ حوزه انتخاباتی در کشور، ۱۰ حوزه در وضعیت قرمز، ۵۰ حوزه در وضعیت خاکستری، ۲۲ حوزه در وضعیت زرد و ۱۲۵ حوزه وضعیتشان کاملاً سفید و عادی است.

در مورد نزاع‌های مرتبط با انتخابات، پیش از این رسانه‌های ایران روز ۲۶ آذر ماه خبر داده بودند که هوشیار ملکی، یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات در خرم آباد، به قتل رسیده است. در این ارتباط محمد قنبری، فرمانده نیروی انتظامی لرستان، از دستگیری قاتل آقای ملکی خبر داد و تأکید کرد که انگیزه قتل این کاندیدا مشکلات شخصی بوده و ربطی به «مسایل سیاسی» نداشته است.

در ماه‌های گذشته همچنین چندین مورد درگیری مسلحانه و حمله مسلحانه به افراد، در استان خوزستان گزارش شده که در جریان آنها چندین نفر کشته یا زخمی شده‌اند.

از جمله شامگاه جمعه ۲۴ مهرماه، در تیراندازی به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول، دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

در این ارتباط اداره کل اطلاعات استان خوزستان از دستگیری «همه عوامل»این حادثه خبر داد و اعلام کرد که این «حادثه با ساماندهی و هدایت یک کشور خارجی بوده است».

به فاصله چند روز از این حادثه، یک شهروند دیگر هم در روستای اسلام‌آباد دزفول به ضرب گلوله شکاری به قتل رسید، اما مشخص نشده که ارتباطی بین این دو رویداد وجود داشته باشد.

صفی‌آباد از توابع شهرستان دزفول است که با بخش مرکزی دزفول ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در حد فاصل بین شوش و دزفول واقع شده است.

چند روز پس از حادثه دزفول و در روز عاشورا، تیراندازی به سمت یک هیئت عزاداری در بهبهان باعث زخمی شدن هفت نفر شد.

در آن زمان حسین ملک‌خدایی، فرماندار بهبهان، «تروریستی» بودن این حادثه را رد کرد و آن را «درگیری» بین «دو هیئت» عزاداری به دلیل «اختلافات قومی» توصیف کرده است.

با این حال فاضل محمدپور، دادستان عمومی و انقلاب بهبهان، اعلام کرد که که این حادثه «قبیله‌ای» و «تروریستی» نیست اما به دلیل «آمادگی کامل» سپاه پاسداران و نیروی انتظامی برای مقابله احتمالی با گروه داعش، عوامل تیراندازی «ظرف کمتر از ۱۵ دقیقه» دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG