لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

ثبت‌نام بیش از ۸۰۰ تن در نخستین روز نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس


قائم‌مقام وزیر کشور از ثبت نام ۸۴۵ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۱۴۷ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تا پایان روز شنبه، ۲۸ آذر، خبر داد و گفت که ثبت‌نام ۴۲۱ نفر از کاندیداهای مجلس و ۹۴ نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری «تکمیل» شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری اعلام کرد که روز شنبه ۸۴۵ نفر برای نام‌نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده‌اند که نام‌نویسی ۴۲۱ نفر «تکمیل» شده و نام‌نویسی بقیه در حال «تکمیل» است.

به گفته آقای امیری، همچنین از ۱۴۷ نفری که تا روز شنبه برای نام‌نویسی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مراجعه کرده‌اند، نام‌نویسی ۹۴ نفر«تکمیل» شده و بقیه در حال «تکمیل» مدارک هستند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا خبر داد که روز شنبه ۸۲ نفر از حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که ۱۰ نفر از آنها زن بودند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود. ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس از روز شنبه آغاز شده و تا چهارم دی‌ماه ادامه دارد.

نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از صبح روزپنج شنبه ۲۶ آذر، آغاز شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

پیش از آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از برنامه‌های خود برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی خبر داده‌اند.

«اتحاد اصولگرایان در دو سوم شهرها»

در این زمینه محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، روز شنبه گفت که اصولگرایان علاوه بر تهران در دو سوم شهرستان‌های ایران «به اتحاد لازم دست یافته‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای باهنراعلام کرد که در انتخابات مجلس دهم، اصولگرایان تهران «در امر اتحاد انتخاباتی در شهرستان‌ها» دخالت نمی‌کنند و «در صورت لزوم» تنها به آنان «مشاوره» می‌دهند.

او پیش‌بینی کرد که اگر وحدت اصولگرایان ادامه یابد «مجلس دهم هم مجلسی اصول‌گرا باشد».

گفته‌های آقای باهنر درحالی بیان شده است که او ۲۰ روز پیش از تشکیل گروه‌های مختلف برای وحدت اصولگرایان ابراز نارضایتی کرده و گفته بود که «یکی جلسات چهار نفره، یکی جلسات پنج نفره و یکی جلسات سه نفره تشکیل می‌دهد که این خود گرفتاری ایجاد می‌کند».

براساس گزارش‌ها در هفته‌های گذشته جلساتی برای وحدت اصولگرایان با حضور چهره‌هایی چون محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری، غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد، برگزار شده است.

درهمین حال برخی از رسانه‌های اصولگرا از برگزاری جلساتی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و همچنین علی‌اکبر ناطق نوری وعلی‌اکبر ولایتی، دو چهره شناخته‌شده اصولگرا، ابراز نارضایتی کرده‌اند.

در مقابل اصولگرایان، اصلاح‌طلبان نیز از برنامه‌ریزی برای کسب کرسی‌های مجلس دهم خبر داده و تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح طلب تأکید کرده‌اند که در این انتخابات «با محوریت محمد خاتمی» شرکت خواهند کرد.

درهمین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که «اصرار ما بر وحدت جبهه اصلاحات است».

او در عین حال اعلام کرد که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هنوز کاندیداهای خود برای انتخابات مجلس را تعیین نکرده است.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت محمد خاتمی، حسین کمالی دبیر کل حزب کار، و الهه کولایی نماینده مجلس ششم، از جمله اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم هستند.

XS
SM
MD
LG