لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

دلجویی احمدی‌نژاد از مادر چاوز؛ واکنشی آگاهانه یا احساسی؟


در حالی که اعتراض اصولگرایان به پیام محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا هنوز به پایان نرسیده، نحوه دلجویی محمود احمدی‌نژاد از مادر هوگو چاوز، هم به موضوع این اعتراض‌ها اضافه شده است.
ابتدا، هم‌ردیف قرار دادن هوگو چاوز با مسیح و امام زمان و اکنون بغل کردن مادر هوگو چاوز؛ این دو اقدام محمود احمدی‌نژاد موج اعتراض اصولگرایان و روحانیون را برانگیخته است؛ اصولگرایان و روحانیونی که قرار شده بود بنا به توصیه آیت‌الله خامنه‌ای از هرگونه تنش‌آفرینی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری خودداری کنند.
اما با وجود این خودداری‌ها تا کنون بیش از ۱۰ امام جمعه شهرهای مختلف ایران و چهره‌هایی چون محمدتقی مصباح یزدی، احمد خاتمی٬ محسن قرائتی و برخی از نمایندگان مجلس اعتراض خود را به محمود احمدی‌نژاد اعلام کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:51 0:00
لینک مستقیم

در تازه‌ترین واکنش، محمد یزدی٬ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» از ناراحتی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه نسبت به پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، خبر داد.
محمد یزدی گفت که اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه پس از گفت‌وگوهای فراوان قرار گذاشته‌اند تا در یک مصاحبه محدود، به گفته او «کم بودن اطلاعات دینی» محمود احمدی‌نژاد را «به او گوشزد کنند» و «در نصیحتی مشفقانه» از او بخواهند «پیرو نظر ولی امر و مراجع» باشد.
علی مطهری، نماینده مجلس نیز در واکنش به بغل کردن مادر هوگو چاوز به وسیله محمود احمدی‌نژاد به سایت خبری «صراط نیوز» گفت: «گویا شما نمی‌توانید تفکیکی بین شخصیت حقوقی و حقیقی‌تان قائل شوید که اقدام به بغل کردن مادر و دختر رئیس جمهور ونزوئلا می‌کنید».
اما آیا محمود احمدی‌نژاد با وجود تأکید رهبر جمهوری اسلامی برای حفظ آرامش کشور در آستانه انتخابات، به عمد با کارهای خود واکنش اصولگرایان و طیف روحانیون را برمی‌انگیزد؟ اکبر گنجی، تحلیل‌گر سیاسی در آمریکا می‌گوید:
«آقای احمدی‌نژاد آگاهانه، دست به این اعمال می‌زند و هدفش این است که می‌داند پس از انتخابات ریاست جمهوری و حذف از قدرت، وقت پس دادن حساب می‌رسد، و تمام کارهایی که در این مدت کرده، با یارانش به عنوان فاسد و کسانی که مملکت را با فاجعه روبه‌رو کردند، برخورد می‌شود.
لذا در این فرصت کوتاه می‌کوشد که اگر امتیازی می‌خواهد بگیرد، بگیرد و اگر می‌تواند، ریاست جمهوری را از طریق فردی که مقبول اوست یعنی مشایی تداوم ببخشد و در دوره بعد هم سر کار باشد.
احساسش این است که این گونه تابوشکنی‌ها به لحاظ اجتماعی، می‌تواند رأی‌آور باشد. با اعمال خود کل روحانیت را در برابر خود فرامی‌خواند چرا که فکر می‌کند روحانیت پایگاه اجتماعی ندارد.
احساسش این است که چهره‌ای که روحانیت از او می‌سازد یک انسان ضد دین و اسلام است و فکر می‌کند با بغل کردن مادر چاوز ـیک ساختارشکنی که تاکنون هیچکس در چارچوب جمهوری اسلامی انجام نداده- آرای بخش وسیعی از جامعه را جلب می‌کند.»
اما رضا علیجانی، فعال ملی-مذهبی در پاریس، نوع مواجهه محمود احمدی نژاد با موضوع مرگ هوگو چاوز را بیشتر حسی و عاطفی می‌داند:
«آقای احمدی‌نژاد خیلی از کارها را حسی انجام می‌دهد و پیام یا نحوه برخوردش در تسلیت‌گویی، برخاسته از این مسئله است. درست است که در چند ماه آینده باید منتظر کارها و نمایش‌های تبلیغی و انتخاباتی احمدی‌نژاد و تیمش باشیم اما این را نباید مطلق و صد در صد بگیریم. احمدی‌نژاد رابطه خاصی با چاوز داشت و تأثیر و تأثرهایی هم داشتند.
با این حال ضمن مرزبندی دقیقی که با آقای احمدی‌نژاد و نحوه برآمدنش به ویژه در دوره دوم داریم، انگیزه‌ای در تمسخرش در برخی مسائلی که فی‌نفسه اشکالی ندارد، ندارم. ضمن اینکه در پیام تسلیتش اغراق‌گویی‌هایی بود که بسیار طبیعی است از شخصیت احمدی‌نژاد، ولی در عین حال، نوعی عبور از ظاهرگرایی و شریعت‌محوری هم در آن دیده می‌شد.»
با وجود تمامی انتقادهایی که از سوی روحانیون و اصولگرایان به پیام تسلیت محمود احمدی نژاد صورت گرفت او روز شنبه در بازگشت از ونزوئلا در جمع خبرنگاران همچنان شخصیت هوگو چاوز را ستود و او را فردی به دنبال عدالت، برادری، دوستی و اهداف انقلاب اسلامی معرفی کرد. محمود احمدی نژاد تا کنون پاسخی به منتقدانش نداده است.
XS
SM
MD
LG