لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

دولت می‌گوید بدهی‌های خود به پیمانکاران را پرداخت می‌کند


حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در نشست ستاد اقتصادی دولت، طرح تحول نظام بانکی را «آغاز فرایند مهمی در انضباط پولی، صورت مالی دولت و شفافیت و نظم‌دهی به بدهی‌های دولت» خواند و گفت «تقویت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی هدف اصلی طرح اصلاح نظام بانکی است».

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اینکه اقتصاد ایران اقتصادی بانک محور است ابراز امیدواری کرد که گام به گام به سمت اقتصاد سرمایه‌محور حرکت شود.

آقای روحانی گفت: «با تصویب این لایحه و اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، بانک‌ها قدرتمند و دولت به بدهکار خوش‌حساب تبدیل می‌شود و اوراق مالی در مسیر رشد و رونق اقتصادی قرار خواهد گرفت».

آقای روحانی در نشست روز یکشنبه با اشاره به شفاف نبودن میزان بدهی‌های دولت به بانک‌ها و پیمانکاران وعده پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران را داد و گفت دولت به دنبال انتشار اوراق مالی اسلامی و پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران از طریق این اوراق است که به گفته آقای روحانی اوراقی بسیار معتبر خواهد بود.

به گفته آقای روحانی بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت اقتصاد سه دستگاه خاص مسئول در ارتباط با این اوراق مالی اسلامی خواهند بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم روز یکشنبه در باره اهمیت و نقش این اوراق دولتی گفت اوراق مالی اسلامی می‌توانند در بازار سرمایه رد و بدل و تنگناهای مالی را برطرف کنند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، هم روز یکشنبه در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت که نظام بانکی باید بتواند به مطالبات فعالان اقتصادی پاسخ دهد.

کامران دادخواه استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در بوستون در آمرکیا به رادیو فردا می‌گوید اصلاح نظام بانکی گام مهمی برای سروسامان دادن به اقتصاد ایران است اما این اصلاح تنها در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که با اقدامات دیگری همراه باشد.

گزارش جواد کوروشی در باره اعلام اصلاح نظام بانکی
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:29 0:00
لینک مستقیم

دولت در حالی از اصلاح نظام بانکی خبر می دهد که مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور شنبه شب در برنامه متن و حاشیه در سیمای جمهوری اسلامی گفت سیستم بانکی موجود تولیدکننده فساد است.

آقای پورمحمدی با اشاره به گزارش خود به مجلس در پنج سال پیش گفت نظام مالی و پولی کشور از کنترل دولت خارج است.

همزمان با اعلام طرح اصلاح نظام بانکی اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در مراسم گشایش نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از سپرده‌گذاری میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی در یک شرکت نفتی ایرانی در خارج از کشور خبر داد و گفت باید دید که با این حجم عظیم ذخیره شده و برای آزادسازی آن چه کاری می‌توان انجام داد.

XS
SM
MD
LG