لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

واکنش‌ها به ترور سفیر روسیه در آنکارا؛ مسکو موضوع را در شورای امنیت طرح می‌کند


محل سوءقصد به جان سفیر روسیه/ ضارب همچنان در این صحنه دیده می‌شود
محل سوءقصد به جان سفیر روسیه/ ضارب همچنان در این صحنه دیده می‌شود

در واکنش به کشته شدن سفیر روسیه در یک سوءقصد در آنکارا، روسیه گفته است که موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل پیگیری خواهد کرد و وزیر خارجه آمریکا با محکوم کردن این رویداد، برای کمک به روسیه و ترکیه در تحقیقات در این زمینه، ابراز آمادگی کرده است.

دقایقی پس از تأیید خبر کشته شدن آندری کارلوف سفیر روسیه در یک آنکارا به ضرب گلوله «یک مأمور پلیس ضدشورش» مقام‌های کشورهای مختلف جهان، از جمله سوریه، به این خبر واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

در آمریکا، جان کری وزیر امور خارجه، در بیانیه‌ای قتل سفیر روسیه را محکوم کرده و از آمادگی آمریکا برای کمک به روسیه و ترکیه در انجام تحقیقات در این مورد خبر داده است.

سامانتا پاور، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد، سوءقصد به جان سفیر روسیه را «حمله‌ای وحشیانه» توصیف کرده و گفته است که آمریکا قاطعانه این حادثه را محکوم می‌کند. خانم پاور در این واکنش که در حساب کاربری توئیترش منتشر شده، همچنین با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است.

روسیه از زبان سخنگوی وزارت خارجه است گفته است که موضوع سوءقصد به جان سفیرش در آنکارا را در شورای امنیت دنبال خواهد کرد، و کمیته تحقیقات روسیه نیز اعلام کرده در این حادثه پرونده‌ای جنایی باز کرده است.

ساعتی پس از سوءقصد به جان آندری کارلوف و کشته شدن او در این حمله، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه نیز تلفنی با هم گفت‌وگو کردند.

در این زمینه خبرگزاری رویترز به نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نوشته است که که رجب طیب اردوغان، در تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، او را در جریان اطلاعات مربوط به قتل آندری کارلوف قرار داده است.

گزارش رویترز همچنین حاکی است که وزارت خارجه ترکیه با محکوم کردن ترور سفیر روسیه اعلام کرده آنکارا اجازه نخواهد داد که این حادثه بر دوستی ترکیه و روسیه سایه بیندازد.

در ایران و به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که جمهوری اسلامی به شدت ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم می‌کند.

بهرام قاسمی این حمله را «ددمنشانه» توصیف کرده و اضافه کرده این حادثه بیانگر آن است که «تروریست‌های وابسته به جریانات افراطی و تکفیری به هیچیک از معیارها، موازین و حقوق بین‌المللی پایبند نیستند و با هدف ایجاد اختلاف میان کشورها و ناامنی و بی‌ثباتی هر چه بیشتر در منطقه، مبادرت به این گونه اقدامات وحشیانه می‌نمایند».

این در حالی است که منابع خبری به نقل از شهردار آنکارا و وزیر کشور ترکیه نوشته‌اند که ضارب سفیر روسیه «یک مأمور پلیس ضد شورش» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهردار آنکارا که البته با اظهار نظرها و گمانه‌زنی‌هایی بحث‌برانگیز در توئیتر شناخته می‌شود، در صفحه توئیتر خود این فرضیه را مطرح کرده که «ممکن است این مأمور پلیس با گروه فتح‌الله گولن در ارتباط باشد».

فتح‌الله گولن، یکی از رهبران مذهبی ترکیه است که سال‌هاست در آمریکا در تبعید به سر می‌برد و مقام‌های ترکیه کوتای نافرجام تابستان امسال را به او و حامیانش نسبت می‌دهند.

با این حال بر پایه گزارش منابع خبری، ضارب پس از شلیک گلوله به سمت سفیر روسیه، شعارهایی در حمایت از سوریه و حلب سر داده است.

سوءقصد به جان سفیر روسیه در ترکیه در حالی است که مقام‌های دو کشور و همتایان آنها در ایران، در روزهای اخیر تماس‌های فشرده‌ای بر سر بحران سوریه داشته‌اند.

در این زمینه مسکو روز سه‌شنبه ۳۰ آذر، میزبان وزیران خارجه و وزیران دفاع ایران و ترکیه است و قرار است دو نشست سه‌جانبه با موضوع بحران سوریه و وضعیت حلب در مسکو برگزار شود.

XS
SM
MD
LG